Bli med på skattejakt!

I går var jeg i Tønsberg på jobb, og hver gang jeg er der bare MÅ jeg innom det som er blitt min nye favorittbutikk.
Det er et permanent loppemarked, og her kan du virkelig finne noen skatter!

Bortover en hyggelig, brostensbelagt gate og inn i en bakgård.
Allerede i gangen inn er det stappfullt av ting, og her er det mye å se på.

Stedet er delvis en bakgård, og delvis en gammel leilighet.
Ting er stablet helt opp til veggen mange steder, så her gjelder det å ha tålmodighet!

Her finner du alt du kan drømme om, hvis du bare leter godt nok.
Dette er shabby chic-himmelen!

Stedet drives av en hyggelig kar ved navn Freddy. Han er ikke vanskelig å diskutere pris med, han er heller litt for snill, spør du meg. Dessuten hjelper han deg med å bære alt ut i bilen:-)
(Og kjøper du flere ting, får du alltid rabatt)

Freddy er god på å samle, det sier han selv.

I bakgården har en annen kar, som heter Gunnar, verksted. Han har restaurert gamle vinduer i 15 år, og er ganske fornøyd med at gamle vinduer nå er blitt populært! Han har lært at det er noe som heter Fransk landstil, sier han.
Han samler inn og restaurerer. Noen lager han med speil istedenfor vinduer, noen pusser han ned. Men for det meste lar han de bare være som de er, det er sånn de fleste vil ha dem nå.

En god ide: Vindu med hønsenetting. Perfekt til å feste ting på, som smykker, solbriller eller postkort.

Gunnar er en ivrig og hjelpsom kar, og når jeg spør viser han meg gjerne ulike teknikker han bruker.
Han forteller blant annet om hvordan man kan bevare rust, uten at det smitter over på noe. "Da må man bruke denne lakken", sier han og viser hvordan man påfører den.

Denne gamle stolen så jeg forrige gang jeg var der, og angret på at jeg ikke kjøpte den.
Så da jeg så den igjen nå, var jeg fast bestemt på at den skulle bli med meg. Men Freddy kunne fortelle meg at denne stolen var nok ganske dyr, den er gammel og fransk, og han får minst 1500 kroner for den på et antikvariat. Så da skal den få lov til å bli igjen:-)


Så ta turen om du vil gå på skattejakt!
Loppemarkedet ligger i Øvre langgate 36, Tønsberg.

* * *

Og her er skattene jeg kom hjem med denne gang!

En nydelig, gammel jernplate!

Jeg tror det er en gravid dame, det ser sånn ut?

Et spann ble også med meg hjem.

Jeg har drømt om et gammelt symaskinbord lenge, og endelig fant jeg et:-)
Jeg så det på en blogg en gang, en dame hadde malt det hvitt og brukte det som bord.

Nydelig detaljer.

Symaskinen fulgte jo også med, egentlig hadde jeg tenkt til å sette den bort, det var jo bordet jeg egentlig ville ha, men nå vet jeg ikke helt...

Det er så vakkert!

Hm, jeg må tenke litt på hva jeg skal gjøre, tror jeg.

Og et vindu ble med meg denne gangen også. Jeg fikk til og med med meg hønsenetting og greier til å feste det med av Gunnar. Det har jeg planer om å ha i gangen, og ha solbriller på det.

Nå er sommer'n her folkens nyt det!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Åh, dit skulle jeg gjerne ha dratt. Men blir langt når man ikke har bil. Blir helt grønn i øynene av å se så mye fint på en gang!

    SvarSlett
  2. Så morsomt da...
    Det sybordet var virkelig lekkert, men det syns jeg symaskinen også var, så jeg syns ikke du skal sette den bort.
    :) Susanne

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggeleg kommentar inne hjå meg.

    Wow, den butikken skulle eg ønskje at var nærmere ja. Litt av eit skattkammer.

    Eg har også sett eit sånt bord som var malt kvitt, men ho hadde symaskina ståande også.
    Det var fint, ho hadde bare pynta litt med gamle trådsneller og blonder rundt.

    Eg brukar som regel berre lakk frå Europris rett på tingene. Og det har no holdt i fleire år på enkelte ting. Men er det bruksting, så ville eg ha kjøpt ein skikkeleg vannfast lakkspray på ein malebutikk og spraya med den også.

    Flott blogg du har, leggjer meg til som følger eg.
    Ha ein fin dag. :)

    SvarSlett
  4. Wow, for et herlig sted, dit skulle jeg gjerne kommet meg en dag:) Mange flotte skatter ♥ Så mye fint du hadde funnet deg da:) Jeg kunne veldig godt tenkt meg et slikt gammel vindu eller to jeg, de er lekre:)

    Tusen takk for koselig kommentar på mitt stilleben-innlegg:) Og jeg bor ikke så langt unna deg, jeg bor i Nittedal:)

    Ha en kos dag!

    Klem line

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!