Møte i sola, og kakefeiring


Nok en nydelig dag, med strålende sol!
Hvitløksesongen er for lengst åpnet her hos meg. Å, som jeg har lengtet etter å slumre blant puter og pledd i min kjære hvitløk!
For nye lesere er altså dette mitt favorittmøbel på jord, en daybed jeg lengtet etter i hele 3 år før den ble min, i fjor sommer.
Siden den har form som en hvitløk, kaller jeg den bare det: Hvitløken.



Idag har min kjære kollega Kjersti vært på besøk, og vi spiste en enkel lunsj på terassen, før vi hadde et møte i hvitløken etterpå.
Der planla vi blant annet fremtidige interiørreportasjer, og det er mye spennende som kommer til å skje denne sommeren!

Ellers spirer og gror det i hagen min.
Morelltreet fikk vi i bryllupsgave, og i år kommer det mange nye knopper på den. Lurer på om det blir bær i år?

Mini storkoser seg i sola, her er det rulling på gresset for alle penga! (Stakkar gubben, som er allergisk mot gresspollen...)

Etter lunsjen skulle jeg rydde inn, og da så herr og fru Skjære sitt snitt til å stikke av med mandlene som lå i en skål på hagebordet!
Jeg lot dem holde på, de har vel jobbet hardt for å bygge seg rede, og kanskje er det unger på vei.
Så jeg fant frem kameraet isteden:-)


Det var da voldsomt så mange mandler han har plass til i kjeften sin!

Tilslutt idag skal du få en kakeoppskrift. Det er jo tross alt en romantisk dag, med engelsk bryllup og alt.
Personlig er jeg ikke veldig opptatt av det, men jeg måtte jo få med meg kjolen, da.
Men her kommer en romantisk kake, for de som vil ferie litt. Den er perfekt for deg som elsker mørk sjokolade. Det er ikke den enkleste kaken i verden å lage, men god er den!


Bohemkake

(Oppskrift fra Maison mat & vin)

Du trenger:

* 100 g hasselnøtter
* 100g valnøtter
* 100 g melis
* 4 eggehviter
* 3-4 ss cognac
* 4,5 dl fløte
* 2 ss kakaopulver
* 250 g mørk sjokolade + litt til dekor



Slik gjør du:

Lag først sjokoladekremen:
Gi 2 dl fløte et forsiktig oppkok. Trekk av varmen og tilsett 250 gram hakket, mørk sjokolade. La stå i 5 minutter, før du rører dette jevnt ut i fløten. La så kremen stivne i kjøleskap i ca 2 timer.


Fortsett deretter:
1. Tegn 3 sirkler, med en diameter på ca 22 cm, på hvert sitt bakepapir. (Som mal kan du bruke en tallerken el.l) Pensle sirkelen med smeltet smør eller olje. Dryss litt mel over.
2. Finhakk nøttene, f.eks i en blender. Bland dem med melis.
3. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i nøtteblandingen med slikkepott.
4. Del røren i tre like store deler, og fordel dem jevnt på de tre tegnede sirklene på bakepapiret.
5. Stek hver bunn, hver for seg, midt i ovnen på 175 grader i ca 10-15 minutter. Bunnene skal være sprø utenpå, og myke inni.
6. Avkjøl bunnene, og løsne de så forsiktig fra papiret. Legg de så straks over på nye, rene bakepapir.
7. Dynk nøttebunnene med cognac like før servering.
8. Pisk ca 2,5 dl kremfløte.
9. Pisk så opp den stivnede sjokoladekremen, og fordel lagvis over bunnene. Fordel krem og sjokoladekrem på bunnen annenhver gang.
10. Pynt med stivnet sjokolade i biter. Jeg kjøpte sjokoladedekor-ark i en spesielforretning. Det finner du blant annet HER. Bare smelt sjokolade i vannbad, og smør sjokoladen forsiktig utover arket. La stivne, trekk forsiktig av arket, brekk i biter og pynt kaken. Du kan selvsagt også gjøre dette uten dekorark, bare smør smeltet sjokolade forsiktig uteover et bakepair og la stivne.

Lykke til!



God helg!

*-* Jeanette Bækkevold *-*


Kommentarer

  1. Ååååh for en fin hvitløk:D Den kjenner jeg at jeg misunner deg for;)

    Ha en fin fredagskveld:)

    SvarSlett
  2. diggbar hvitløk!!!

    ønsker deg en god helg

    klem beate

    SvarSlett
  3. Elsker "hvitløken" din! Har siklet på den i flere år jeg også :) Helt nydelig møbel!
    Ønsker deg en super helg
    Nå er det norske talenter på tv!
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  4. Oi! Dette var mye på en gang! :)

    Hvitløken er herlig. Som datteren min sier: "Mamma, sånn må vi ha! Rihanna har 3 av dem i hagen sin!", og nå du. Jeg har det på lista...

    Fantastiske bilder av flyvende mandletyver Jeanette.

    SvarSlett
  5. Artig blinkskudd av kråka!
    Klem

    SvarSlett
  6. Så hærlig den hvitløken :)
    Klem Sissel

    SvarSlett
  7. åh hvor skal jeg begynne, her likte jeg alt sammen! Misunnelig på hvitløken, (Vil ha en sånn INNE jeg..hihi!) -spent på hvilke spennende reportasjer vi får lese om fremover, ler meg ihjel av skjæra på mandeljakt, utrolig kule bilder. -og for en kake, jeg skal nok ikke prøve meg på den oppskriften, men tipset om mønsterark tar jeg til meg. Knallstilig! *♥*

    SvarSlett
  8. Hei!

    Ang. kaken: Når tilsetter du kakaopulveret i oppskriften?

    Takk for at du deler :)

    Mvh
    Ina

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!