Interiør: Zen

Noe av det gøyeste med å være fotograf er at jeg får reise rundt omkring, ofte til steder jeg aldri ville funnet på å dra selv.


Idag har jeg vært i Rømskog.
Det ligger cirka en og en halv time fra Oslo.
I Rømskog ligger Zen resort og spa, et hotell midt ute i skauen!
Et ganske kult konsept, dit kan et stresset bymenneske reise en helg og få ro i kropp og sjel.
Meditering, yoga, spabehandlinger, utebad, svømmebasseng og 60 % økologisk mat!
Det må jo bare være godt for kropp og sjel:-)


                                                  
Zen oppsto i India for ca 1500 år siden, og spredte seg senere til land som Kina, Korea og Japan.
 
Det er visstnok ikke så lett å forklare hva Zen egentlig er, men enkelt sagt handler det om hvordan man faktisk lever livet.



Zen er læren om hvordan man styrker evnen til å være oppmerksom og til stede her og nå. Meditasjon er en fundamental del av Zen.
I zen anses en opplyst sinnstilstand som en kilde til dyp fred. For å oppnå denne gledefylte tilstanden, må vi legge av oss dårlige vaner og negative følelser.

Den samme tankegangen gjelder interiørmessig. Stikkord er: Rolig, klar, ren, åpen.
Disse kvalitetene kan skapes både i hjemmet, og i sinnet. Tanken er at interiøret skal hjelpe sinnet med å fokusere på dette.


Rene linjer, åpent rom, naturlige materialer, enkle møbler.
 
Fargepaletten til Zen-stilen består av naturtoner, vann- og jordtoner.

Stilen er minimalistisk, og består av minst mulig dilldall.
Bort med nips og ting du ikke bruker.


Tanken er at man skal sette pris på og nyte de få tingene som er i rommet, istedenfor å bli bombardert av inntrykk.

Naturmaterialer som bambus, ubehandlet tre og stein er typisk.


Ønsker deg en rolig og fredfull helg!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. God helg!! :)
    Tenkte jeg skulle svippe innom bloggen din før helgen... Hihi.. Kjempe fint innlegg! :)

    Klem fra Christina
    PS. Helena:"tulle med Lule (les;Julie)!" Julie:"ha med Helena hjem å leke!" Helena:"tulle med LULE! MOAHAhaha dikke dikke dikk (kiler julie under haken)" Lille luringen..

    SvarSlett
  2. hei hei!
    Flotte bilder! Jeg må si at jeg liker det minimalistiske, asiatiske stilen.. den er jo så avslappet og Zen! :)
    God helg videre

    SvarSlett
  3. Åh så herlig det såg ut på dette zen-hotellet! Jeg har vært på Kragerø spahotell og det var også helt fantastisk!

    SvarSlett
  4. Du, Zen har jeg så vidt lest om tidligere, og fant det veeeeldig interessant. Jeg må visst fordype meg litt mer i dette for dette har jeg virkelig sansen for. Takk for at du deler slikt.

    Og så skal du ha mange takk for velvalgte ord ang min oppussede kommode. Jeg elsker den selv også, og den er så lett og fin der den nå står (sammenlignet med hvordan den var). Håper du også lykkes og blir fornøyd med din kommode. Det er alltid gøy å sette sitt preg på møblene. For da har INGEN andre maken ;-)

    Fant bloggen din ineressant. Og hvilken jobb du har. MIN drømmejobb også. Jobber mye med fotograferingen min for å forbedre meg hele tiden, og jeg kan jo bare look & learn her inne hos deg. Du er sabla dyktig!

    Klem Marit

    SvarSlett
  5. ... Jeg er nok interiørmessig også helt i tråd med denne "Zen"-stilen: enkelt, men med sjel og elsker naturmaterialer og naturtoner... Noen tips til HVOR jeg kan finne interiør i denne stilen? Finner litt her og der, og har ikke noe i mot å fikse og ordne selv, men det tar gjerne litt for mye tid... Vet du om noe?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!