Verdens enkleste kake og gærne besteforeldre

Vel overstått 17. Mai!
Vi hadde en rolig feiring, uten tog og tivoli, men med grill og godsaker.
Men en liten kake måtte jeg lage, og valget falt på en av verdens enkleste, men beste kaker.
Denne kaken trenger ikke steking, og lages på ca 10 minutter.
Dessuten har den de norske fargene, og passer derfor perfekt til nasjonaldagen:-)

Oppskriften har jeg fått av min svigerinne, derfor kaller jeg den:
Ingvilds 17. Mai-kake!

Du trenger:
*15 Digestive-kjeks
* 150 gram smør
* 1 1/2 dl melis

* 2 ts vaniljesukker
* 3 dl fløte
* 1 pakke Philadelphiaost
* Friske bær

Slik gjør du:

Knus kjeksen, for eksempel i en pose.  
Smelt smøret og bland sammen med kjeksen. Legges straks innenfor kanten av en springform, rett på fatet. Ikke klapp det sammen, da blir det nesten umulig å skjære. Sett kjølig.
Visp så fløten stiv med melis og vaniljesukker, og bland den sammen med osten. Smør osteblandingen over kjeksbunnen. Legg bær på toppen

Ta-da!



Den smaker nydelig:-)

På nasjonaldagen tok vi også en tur til mine kjære besteforeldre, som nettopp er kommet hjem etter et halvår i Australia, der vi har familie.
Møt Mimmi og Besta:


De er nok ikke heeeelt som andre besteforeldre.
De er verdens snilleste, veldig søte og litt gærne:-)

Min kjære Mimmi er en verdensvant dame som har reist jorda rundt mange ganger. Hun er en sterk dame, med bein i nesa.
Men engelsk er hun ikke særlig god i.
Det har ført til mange morsomme episoder i vår familie, og den nyeste er denne:

"If you're not a hemorrhoid, get off my arse" står det på t-skjorta hun kjøpte med for å forære sin svoger!
Hun syns den så pen ut, og hadde ikke i sin villeste fantasi trodd at noen kunne finne på å skrive slikt på en t-skjorte:-) Hun fikk seg en god latter la vi fortalte henne det.-)
Og det er ikke første gang det skjer heller, for to år siden fikk mannen min en hettegenser der det sto "Gangsta' for life"!
Hahaha!
Min kjære Besta er også en morsom kar, og kom stolt hjem med denne signerte kalenderen! (Som jeg tipper en del menn er misunnelige på!)
Damene i kalenderen er såkalte "meter maids". På gullkysten i Queensland er det tradisjon at man passer på parkometeret til turistene, og legger på penger hvis det er gått ut. Det startet som en protest for mange år siden, og idag er det nærmest en turistattraksjon. Og de lager altså sin egen kalender:-)

* * *

Idag regner det her jeg bor, så det er en perfekt dag til å rydde litt inne. Kjedelig, men det må til.
Ønsker deg en fin onsdag!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. :) Den kaka har eg fått to gangar siste fire dagane :) Men som iskake? Nesten same tinga inni. Besteforeldra dine såg superspreke ut! HERLEG t-skjorte! :D

    Har dårleg samvet for avlysinga... Føles ikkje rett... Sorry, igjen. Har klapppa litt saman med bloggen også oppi alt.

    Største klemmen!
    E

    SvarSlett
  2. Den kaken MÅ jeg jo bare lage:D Takk for super oppskrift:)

    Ler så jeg faller av stolen av bestemora di;P Haha...Enig med henne..Hvem kan finne på å skrive noe sånnt på ei skjorte liksom:P hihi

    klem

    SvarSlett
  3. Mmm, så ut som en GOD kake!:))

    Hehe, herlige bilder av besteforeldrene dine - de ser ut som noen artige mennesker!:)

    Ha en fin Torsdag,
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  4. Må bare takke for en god oppskrift. Kaka gjorde stor suksess i bursdagsselskap i dag, så da er det jo på sin plass å sende all skryt videre. Super enkel å lage, og helt fantastisk god!

    Heidi!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!