Min favorittgrillmat

Sommer = grillings!
Gjerne på en hverdag:-)

Min favorittgrillmat er marinerte kongereker (nei, det heter ikke Scampi! Det er faktisk feil, og et særnorskt fenomen. Les mer om det på Wikipedia HER.) med salat, ris og gresk dressing.

Oppskrift:


Marinade:
* Olivenolje (ca 1 dl)
* Fersk ingefær (ca 1 ss)
* Litt saft og skall av 1/2 sitron
* Sitronpepper
* 1 hvitløksfedd
* Fersk chilipepper, etter hvor sterk du vil ha den. (jeg bruker en halv.)

Alt finhakkes og blandes sammen.
Kongerekene skrelles (husk å fjerne den mørke randen på ryggen) og legges i marinaden en stund på forhånd, den kan gjerne ligge et døgn eller to.
Træ dem så på grillspyd og grill kjapt, maks 1 minutt på hver side! (ca 30 sekunder pleier å holde.)

Salat:
Jeg liker den enkel:
* Blandet, grønn salat
* Tomat
* Avocado
* Fetaost
* Olivenolje
* Provenceurter
* Litt sitronpepper

Gresk dressing:
Bare juks og fanteri, den får du ferdig på pose, bare bland med rømme!
Supergod!



Vel bekomme:-)

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Det skal jeg prøve i morgen, det så utrolig godt ut:) Klem Eli

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!