Vår i hagen


Det er to ting her i verden jeg er ganske lite interessert i.
Det ene er sport, og det andre er hage.
Siden jeg ikke driver med noen form for sport, slipper jeg å forholde meg til det.
Men hage har jeg jo. Derfor har jeg funnet ut at jeg kanskje må gjøre noe med hageinteressen min.

La meg forklare mitt problem med hage.
Hage er mye jobb.
Det skal vannes, lukes, graves, plantes, løker skal opp, løker skal ned. Og alt må skje på en viss tid.
Hvis jeg ikke vanner før det er tørt, dauer blomsten.
Hvis jeg ikke planer før våren er over, kommer ikke blomstene.

Også disse løkene, da. Er det faktisk noen som gidder å ta løker opp og ned, ut og inn?
Jeg syns det virker strevsomt.
Må man lage kart, da? Løk-kart? For å finne dem igjen, mener jeg?

Som du sikkert skjønner, er hagen min preget av min manglende interesse. Siden vi har hatt nok å drive med innendørs oppussingsmessig, har ikke hagen blitt prioritert. Men nå er det på høy tid å ta hagen på alvor.
For det er ikke det at jeg ikke liker blomster, jeg bare syns det er litt kjedelig.

Jeg vil at hagen skal være lettstelt og selvdrivende. Ihvertfall så selvdrivende en hage kan være.
Jeg vil ha blomster som tåler at jeg glemmer å vanne, og jeg vil kunne reise på ferie uten å komme hjem til en ørken.

Har du noen gode tips?! Hjelp meg!
Hva slags blomster er vakre og tåler mye?


Nesten alt som er i hagen min er fra tidligere eier.
Men dette kirsebærtreet fikk jeg av min australske familie i bryllupspresang for tre år siden. Nå blomster det for fullt. Kan jeg håpe på bær i år, tro?



Symaskinbordet har flyttet inn i bakhagen igjen, og på det står det rosmarin. Det bruker jeg ofte i mat, så det er kjekt å ha. Vi får se hvor lenge den lever.

Hvitveis i bøtte er kjekt. De kan bare kastes etter dauing!


Navn på blomster er jeg også veldig dårlig på. Denne fikk jeg av min farmor, la oss kalle den "Blåklokke-wannabe".

Jeg har et middels stort bed ved husveggen, som er tidligere eiers fortjeneste.
Der vokser denne vakre blomsten, som er en av mine favoritter. Den dype lillafargen er nemlig min favorittfarge.
La oss kalle blomsten "Bombelilla". Den ser jo sånn jo når den er fullt utsprunget.

Gjennom et makroobjektiv ser det nesten ut som små tulipaner!


Tulipaner har jeg selvsagt, og de kan jeg til og med navnet på!

Så til min absolutte favoritt, som jeg har tatt meg bryet med å lære navnet på: Peoner. De kommer ikke før til sommeren, men jeg gleder meg allerede! De er så fantastisk vakre. Egentlig skulle jeg ønske jeg bare kunne fylle hagen med slike. Finnes det peon-frø?

Peonknopp.

Næmmen påskelilja, da! Er ikke du litt sent ute?!

Ja, her har du oliventreet jeg på tro og ære lovte å ikke drepe i fjor.
Sånn gikk det.
RIP.

Ikke mye liv å spore her altså.
Nå har det stått ute en stund uten så mye som et mikroskopisk grønt blad i syne, så jeg tror nok det går i søpla snart. Sorry, oliventreet!

Nei, det er nok på høy tid å prøve å bli hageinteressert!
Et fint sted å begynne er en blogg jeg nylig har oppdaget, som jeg lurer på om kan bli en av mine nye favoritter: Blomsterstjernen!

God helg!
*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. hei!!
    Jeg tror hage er en livslang "syssel"...og desverre tror jeg ikke noen hage er selvdrivende:-) Og så er det dette med de forskjellige plantene da. Ikke alt passer alle steder, om du skjønner...! Det blir litt prøving og feiling. Om man går etter boka eller ei;-)
    Men. Utstrakt bruk av mur, sten og krukker med planter i er jo veldig fint da!! En platting, terasse med kasser og krukker fulle av blomster er jo helt supert. Og en fullverdig hage spør du meg:-D
    Jeg kommer på EN plante som jeg liker veldig godt, og som så å si er selvhjulpen; Hosta, bladlilje. Mange varianter, og jeg har den både i skygge(egentlig skyggeplante), og i full sol. Funker som bare det!!
    Du, jeg tror hageinteressen kommer jeg, hvis du starter å legge litt jobb i den....:-) og da tror jeg det går an å lære etterhvert. Det har i allefall vi gjort, og det kommer vi til å fortsette med...
    ha en fin helg

    Kristin

    SvarSlett
  2. Jeg kan ikke påstå å være flink med planter, og kan vel ikke en gang late som det, men i løpet av mine år som hageeier har jeg da lært noe. Jeg kan dele noe av det jeg kommer på:
    - minst mulig bed, mest mulig i potter/ krukker.
    - cherrytomater er faktisk ganske lett å få til! Kjøp en ferdig plante, plant i en nokså stor potte, vann en god del og så får man hundrevis av tomater! Nammis! (Generelt er urter o.l. mest moro, for da får man noe ut av det!)
    - Bacopa tåler omtrent hva som helst! http://www.online-flowers-delivery.com/Bacopa2.jpg
    - Sist, men ikke minst: hage skal være kos, så ikke gjør mer enn DU har lyst til!

    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Hihi... Som jeg skulle sagt det selv! Det er så DEILIG at det er flere av oss! :)) Så hos oss samler jeg alle blomstene ved inngangspartiet i potter, vi har gravd vekk alt som kan minne om blomsterbed, lagt belegningsstein og plantet hekk og plen... Og midt på plenen har vi et kirsebærtre. (Jeg trenger seriøst ikke å gjøre noenting! Weee!!) og et syrintre. Åsså står det en sånn helårsgrønn liten sak der, sammen med en liten busk som det blir gule blomster på.
    Men jeg skal jammen følge innlegget her og se om det kommer noen hete tips til oss med antigrønne fingre! :))

    SvarSlett
  4. Hm, snedig jeg stakk inn til deg her nå ;) Har netopp funnet ut at min mest hardføre plante i hagen; arkitektens trøst er avgått ved døden sist vinter og det fikk meg til å innse at oppe i lia her er det best å la naturen gå sin gang på egenhånd....

    Ikke har man tid til hage heller desverre, kun noen få timer i helgene så nå lurer ejg rett og slett på om jeg skal så villblomster over hele tomta her...Synd min mann er så glad i strøken plen da ....

    go`helg!

    SvarSlett
  5. Hei jeanette - jeg kommer innom en dag med litt hageglede til deg! :)

    Den lilla er en løk - sånn ordentlig løk, altså, som brukes i mat. Allium, heter den, på latin. tipper du har en Allium giganteum, og den er i tilfelle av den spiselige sorten. :)

    Den blå klokken heter Campanula, og er vel ikke noe for deg. Den liker nemlig å vannes hver dag, og kniper du døde blomster vil den gi deg mange nye blomster. Hvis ikke, blir den ganske fort kjedelig.

    Og peonfrø er en vanskelig greie. kjøp nye planter i butikken (slike butikker heter ofte plantesenter). :)

    Lykke til med hagingen din, det skal bli gøy å følge bloggen framover!

    klem fra eva

    SvarSlett
  6. Hei :)
    Her kan jeg ikke hjelpe deg , for dette kunne jeg skrevet selv. ;)
    Skal ta en titt på kommentarene dine for å se om jeg også kan få litt hjelp. ;)
    jeg har begynt å lese hageblogger i håp om å tenne gløden når jeg ser alle vakre hager der ute. :)
    Ønsker deg en fin kveld videre. :)

    SvarSlett
  7. hage ja... er kejkt men tidkrevende! Noe som er enkelt er jo stauder.... sånnt som bare kommer igjen og igjen.. og tre ger minimalt med stell... ellers så blir jo hagen flott ved barne noen enkle blomster man planter nye hvert år i krukker og sånn:)og da slipper man huske navnene fra år til og også!

    nydelig helg tl deg!
    klem ellemell

    SvarSlett
  8. Godt å se det er fler av oss. Jeg har så lyst på den fineste blomstrende hagen, men jeg har hverken kunnskap, tid, eller ork til å sette igang.
    Jeg har også sett fordelen ved å plante i krukker og baljer. Det pynter opp veldig, trengs ikke luking, og kan flyttes på (om de trenger litt skygge når man skal på tur, eller bare vil variere).
    Jeg har sådd reddiker, og plantet gressløk, jordbær og cherry tomater. Dette er første året mitt med hage, men reddikene har hvertfall blitt veldig gode:)
    Jeg følger med, om det kommer noen tips her etterhvert.

    SvarSlett
  9. Å jeg kjenner meg så igjen. Har null interese for hage og sånt og har det "problemet" at svigermor (og svigerfar)som vi har arvet huset etter elsker alt som har med hage, blomster, trær og dyrking av grønnsaker ...osv.
    Og jeg ønsker meg som deg, bare noe som lever og gror og som jeg ikke trenger å tenke på.

    MEN :-) vi skal i år prøve oss på trær. Har planta et epletre, kisebær og moreller og de skal være selvpodne dvs at frør seg selv, noe i den duren i hvert fall.

    Åse:-)

    SvarSlett
  10. haha! Kjenner meg så godt igjen! Kan ikke navnet på noen blomster, glemmer ALLTID å vanne dem og hagen er ingenting og skryte av:P Ikke det at jeg ikke vil..men grønne fingre har jeg ikke:P

    Lykke til med deg da;) Jeg skal begynne til neste år..;) hehe

    Klem

    SvarSlett
  11. Syriner, magnolia og klematis er flott og enkelt (?) så jeg tenker på å satse på det,trær/busker altså, og kanskje rosebusker.. ellers er blomster i potter av ymse slag hos meg..og en ampel med jordbærplante som skal gi jordbær helt til høsten (OM den lever så lenge da..) lavendel, georginer og hortensia i pottene..og så prøver jeg vannmelon og tomater..

    er som deg, syns det er litt kjedelig, liker det lettstelt, men vil ha det pent.. har heldigvis ikke store flekken av en hage..så vi får se hva det blir utav den :)

    Masse lykke til! :)

    SvarSlett
  12. hehe! artig innlegg! Og jeg har det akkurat som deg, så jeg kan dessverre ikke hjelpe.. :)

    Kjempe fine bilder! Det kirsebærtreet var nydelig!! :)

    Ha en fin dag!
    -Mari

    SvarSlett
  13. Hehe, jeg bare lukker øynene når jeg går inn døra for å unngå å se hagen. Jeg GRUER meg veldig til å sette i gang! Nå er det innvendig som teller så jeg kan grue meg et helt år til;)

    Så utrolig fine bilder! Stas å komme over nye blogger.

    Ha en super lille-lørdag!

    SvarSlett
  14. Haha dette var artig! Jeg er NULL interessert i sport men er KJEMPEGLAD i hagen min! ;-) Mitt beste tips er; (til tross for at det er kjedelig) LES om planter før du planter... Jeg har f. eks plantet Hortensia i hagen. Den krever mye vann. Den er plantet bak et gjerde slik at den får sol men ikke for mye. Den blomstrer kjempefint hvert år og trenger lite stell. De plantene jeg lykkes med er de som får det beste utgangspunktet for å overleve. Det blir jo nesten som å ta hånd om et dyr. (Nesten). Dette gir en hage som til stor grad er selvdrivende. Om du sår peoner så ikke fortvil om de ikke blomstrer første året, de gjør nemlig ikke det! Og plant de SOLRIKT da trives de! ;-)))

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!