Gresskarburgere

God tirsdag!
Idag har jeg vært på en spennende interiørjobb i Oslo, og etterpå fotograferte jeg en kjendis med hundene sine for Dyrebeskyttelsen. Følg med i neste utgave av Dyrebeskyttelsens medlemsblad "Dyrenes forsvarer"!

Idag skal du få et middagstips av meg!
Oppskriften er hentet fra ett av mine favorittmagasiner: Det svenske Elle mat & vin.
Oppskriften inneholder en spesiell type gresskar som på norsk kalles "flaskegresskar".
Jeg oppdaget denne fantastiske grønnsaken for første gang på en gourmetrestaurant i Napa Valley, California, USA.
Jeg var der på jobb sammem med en journalist, og vi fikk servert ravioli. (Pasta med fyll.)
Det var noe av det beste jeg har smakt i hele mitt liv, og det samme syns journalisten. Derfor vinket vi servitøren til oss for å spørre hva denne herligheten var. Det endte med at kokken kom ut og viste oss grønnsaken "butternut squash", som det heter på engelsk. Det hadde vi aldri sett før, og det første vi gjorde da vi kom tilbake var å løpe til første grønnsakshandel for å se etter den. Og de har den! Du finner den ikke på Rema1000, men i en velassortert grønnsaksforretning.

I rå tilstand minner den om en blanding av gulrot og melon inni, når du tilbreder den smaker den litt som kålrabi, men søtere.
Prøv også denne grønnsaken til pasta, det er nydelig!
Se bilde av flaskegresskar HER.



Grillet gresskarburger med brokkolipesto
(Du kan også bruke rødbeter eller kålrot)

* 1/2 normalstor flaskegresskar (skrelt, utkjernet og skjært i skiver)
*  1/2 fedd hvitløk, finhakket
* 1 rød chili (utkjernet og finhakket)
* 1/2 dl rapsolje
* Finrevet skall og saft av 1 sitron
*Salt
* Brød, enten hamburgerbrød eller annet.

Brokkolipesto

* 1 liten brokkoli (i små buketter)
* 1/2 dl gresskarkjerner
* 200 g fetaost
* 1/2 dl olje
* Salt og pepper

Kok gresskarbitene myke i lettsaltet vann. Ikke for myke, de skal være al dente.
Bland hvitløk og chili med sitronskall, sitronsaft og olje. Smak til med salt.
Vend gresskarbitene i marinaden, og la det ligge et par timer.

Kok brokkolien i ca 1 minutt. Ta opp og avkjøl. Mos brokkoli og gresskarkjerner, enten i en blender eller med stavmikser. Tilsett fetaost og olje, og mos til det er jevnt. Smak til med salt og pepper.

Varm en grillpanne (eller fyr opp grillen), pensle brødet med litt olje, og rist kjapt.
Grill gresskarburgerene forsiktig, og servér på brød med salat til.
Vel bekomme!


*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Åh, det så vanvittig godt ut!:) Takk for tips!

    SvarSlett
  2. Mmmmm. Det så utrolig godt ut.
    Takk for tipset.
    Ha en flott tirsdags kveld.
    Klem Hilde

    SvarSlett
  3. Blir sulten av dette. Spennende oppskrift jeg må ta vare på, så takk for tipset.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!