Å flytte et syrintre

Jeg er et JA-menneske.
Jeg prøver å ha Pippi Langstrømpes tilnærming til livet.
Jeg prøver å tenke at det finnes utfordringer, ikke problemer.
Kall meg gjerne naiv.

Jeg har alltid ønsket meg et syrintre. Jeg elsker syrin. Så da min svigerinne og svoger skulle kvitte seg med sitt, tok jeg det selvsagt imot. Et epletre skulle de også kaste, og jeg luktet eplekake lenge før jeg svarte ja til det også.
Min plan var å kjøre ned dit, plukke trærne, kjøre de hjem og plante de i hagen min.
Det viste seg at trær ikke kan plukkes.

Trinn en: Spørre mannen.
Kjæreeeeeee? (Pusestemme.) 
Kan du hjelpe meg noe noeeeeee? (Enda søtere pusestemme, etterfulgt av et smil  og en iskald øl.)

Etter en liten diskusjonsrunde svarte han selvsagt ja, for mitt beste argument var at vi sparer penger, og det liker han.

Off we go.

Det viste seg at syrintreet var mye høyere enn jeg husket. Omtrent halvannen meter høyere enn husket.
Jaja. Dette fikser vi. Litt graving nå.

Det viste seg at "litt graving" var feil, det var mye graving som måtte til.
Gutta spadde og spadde, mens jeg prøvde å klippe av toppen.

Det ble etterhvert et ganske bra krater, men treet ville ikke løsne.
Det ble dytting, røsking og banking.
Det ble banning. Mye banning. 
Og innimellom et skjevt, ondt blikk på meg som var roten til det hele.

Så, endelig, løsnet rota. Den utslitte mannen treet er svoger Tom.
Den utslitte mannen bak er min kjære Børge.

 
Så fikk jeg en lur idé: Kanskje jeg skal google litt, så jeg er sikker på at treet tåler å bli flyttet?
Nå tenker du kanskje at jeg burde gjort det på forhånd. Det har du rett i.
Men det viste seg at det skulle kunne gå.
Og her er vi optimister!

Så neste utfording: Å få det inn i bilen.
Heldigvis har vi stor bil.
I denne perioden var det mye banning.

Vi kan vel ikke si at det gikk akkurat, men det gikk nesten!
Yes! Det får holde.
Vi kjørte avgårde mens vi feide asfalten med syringreiner bak oss.
(Vi burde egentlig få takkebrev fra vegdirektoratet, for så fin har ikke veien fra Glostrupveien til Fredheimveien vært siden statens vårrengjøring.)

Vel hjemme var det å grave på nytt. Nytt hull, oppi med treet, fylle på med jord og masse vann.

Sånn! Nå gjenstår det bare å se om det overlever.
Tusen takk til min snille, snille familie for all hjelpen:-)

Så fikk jeg pyntet litt på trappa med toppene jeg klippet av.


Jeg avslutter med et bilde av hvordan hagen egentlig ser ut nå. Mannen holder på med et vedhuggingsprosjekt fra helvete:-)

Jippi, jeg har syrintre i hagen!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Hehe! Fikk meg en god latter her nå! ;) Syrin er kjempefine trær, så skjønner godt du er fornøyd nå! Får krysse fingra for at det overlever (den litt voldsomme...!?;) flyttinga! ;) Ha en fin kveld! ♥

    klem Frøken H

    SvarSlett
  2. Hihi :) For et herlig innlegg! Gratulere med syrintreet :)

    SvarSlett
  3. Hi, hi ja det er litt av en jobb å flytte trær, flyttet et syrintre for noen år siden vi også så det vet jeg allt om, treet kom seg ganske fort så du berger det sikkert :)
    Kjempefint du har pyntet det på trappa :)

    Ha en fin dag videre
    Klem Mette :))

    SvarSlett
  4. Hehe! Denne saken likte vi svært godt:)

    Det er faktisk ikke måte på hva vi menn er villig til å utføre når vi hører lys lys pusestemme dandert rundt en iskald øl... Spesielt ikke hjemme i Blomsterstjerneland der mannen attpåtil elsker syriner!

    Selv om jeg vet nøyaktig hvor mye banning og hardt arbeid som medfølger treflytting. Flyttet nemlig en stor rhododendron for noen år siden.

    Så dersom det finnes flere der ute som har lyst til å bli kvitt syriner i hvitt eller lyslilla (altså syrinfarge...) er det bare til å gi meg et lite vink!

    Blir spennende å se om syrinen din klarer seg eller om den må klippes helt ned?

    Mvh
    Blomsterstjernen

    SvarSlett
  5. Herlig innlegg!! og ikke minst GRATULERER med syrintre!!
    klem Carina

    SvarSlett
  6. For et herlig innlegg! Fikk meg en god latter nå!!
    Som min kjære far alltid sier når han møter på et uventet problem; Det er ikke umulig, det tar bare litt lenger tid! :)

    SvarSlett
  7. Haha! Du er morsom. Lekre bilder! :-)) Grattis til nytt tre, håper det tåler behandlingen!

    SvarSlett
  8. Ler nå, vet godt åssen jobb det er å flytte busker og trær! Husk å vanne utover sommeren da, siden den ikkje har etablert seg med nye røtter. Dusj gjerne bladene også, eller klipp den litt ned. ikkje beste tida å flytte den på. Men pass godt på den så går det kanskje bra.

    God helg! Klem,

    SvarSlett
  9. Nå ler jeg godt, for ett herlig innlegg!!!!
    Gratulerer med ett syrintre som dere virkelig har jobbet for hehe :)

    SvarSlett
  10. Herlig innlegg!
    Bra det er flere enn oss som har sånn hage for tida! Fin blogg, og stilig t-skjorte på sida her:)

    klem

    SvarSlett
  11. Overlevde treet?:)) Har nemlig fått ett tre jeg og, og jeg måå ha Syriner i hagen!!!

    SvarSlett
  12. Overlevde treet?:)) Har nemlig fått ett tre jeg og, og jeg måå ha Syriner i hagen!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og lurer på om det overlevde? Skal flytte et jeg også. :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Glutenfri kyllingpai

Give away!