1-minuttsgaveidéer


Spør du meg er det to typer mennesker på denne jord:
De som gjør ting kjapt, og de som gjør ting sakte.
Jeg er av den førstnevne typen. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er så mye mer effektiv enn de treige menneskene. Det er bare det at når jeg først gjør noe, så går det fort. Jeg klarer ikke å gjøre ting sakte.

Jeg har en venninne som gjør alt sakte.
Hun går sakte. Hun tenker lenge på ting. Hun kommer aldri til poenget i telefonen. Hun skal skravle.
Hvis jeg først snakker i telefonen, skal det gjøres raskt og effektivt. Hvem er det, hva gjelder det, og hvordan skal probemet løses?
Ferdig.

Min venninne gjør en ting om gangen.
Jeg blir gal!
Hvis hun lager middag, lager hun middag.
Jeg lager middag, pakker inn gaver, tekster med mamma, planlegger morgendagens jobb og rydder i stua på en gang.

Jaja. Godt vi er forskjellige!

Heldigvis er min lillesøster lik som meg. Så når vi skal ut å handle julegaver sammen, går det i en rasende fart!
Vi var ute på shopping her om dagen, og kom over en nydelig, liten interiørbutikk. Du vet, den typen med ting overalt, fra tak til gulv. Mye fint, men når det blir så mye ting overalt, blir man nesten bare svimmel.
Etter cirka 15 minutter i butikken uten at vi hadde klart å finne noe til tanta vår, som vi var overbevist om at vi skulle klare, begynte vi å bli desperate.

Det var da søsteren min kom på noe lurt. Vi virker best under press. Dessuten er vi gode på å konkurrere med hverandre. På søsterlig vis, selvsagt. Derfor foreslo hun at skulle dele oss inne i butikken og at vi fikk 1 minutt på oss til å finne gaven til tante. Som sagt, så gjort.
Klar, ferdig, GÅ!

Søsteren min løp den ene veien og jeg den andre. Desperat fór øyene mine over alle hyllene og de overlessede bordene. Og DER, plutselig, fikk jeg idéen. Jeg fant en fin lykt, og et matchende lys. Bingo!
 Jeg skulet bort på min søster som romsterte i andre enden av rommet. Hun skulte tilbake, og jeg gjemte gaven bak ryggen. Så var tiden ute.
Triumferende presenterte vi 1-minuttsgaveidéen vår for hverandre.
Søsteren min vant. Gaven hennes var finere enn min. Hva det var kan jeg jo ikke avsløre, siden min tante leser bloggen min. Men poenget er at vi under press klarte å finne gaven!
Bare et lite tips, om du skulle være av vår type menneskeslag.
Vi syns det fungerte såpass bra at vi fortsatte med det i de andre butikkene vi besøkte også:-)






Husk å puste i juleinnspurten!:-)

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Hihi...artig påfunn :)

    Det må jeg prøve en gang.

    En rigtig strålende jul til deg og dine :)

    SvarSlett
  2. Jeg er nok begge deler, jobber helt jklart best under press og kan godt gjøre alt du sa mens jeg lager middag,men jeg kan også bruke en hel dag på ingenting og da blir jeg ganske frustrert av meg selv.Noen ganger er det litt godt at det er sånn,men en av de dagene har vært i dag - det passer kanskje ikke like bra ettersom dette er siste fridagen før jul og det ser bomba ut her...

    Julegaveideen var egentlig ganske smart - for de som har den evnen i allefall ;)

    ha en fantastisk JUL - kos deg masse ;)

    SvarSlett
  3. Kjenner meg igjen i den beskrivelsen der ja! Bare synd jeg ikke har en søster jeg kan bruke strategien med! Hehe! Morsomt innlegg!

    Have a nice .... day to morrow! :D

    SvarSlett
  4. Kjekt å lese innlegget ditt! Eg har to søstre og vi småkranglar konstant om kven som er mest effektiv (har t.o.m. krangla om kven som føder mest effektivt, høyrest heilt sjukt ut når eg skriv det her, men slik er det med søstre;)!

    Å handle under press er flott! Effektivt! Enkelt! Eg handla siste gåvene i går og tok med meg minstejenta (8mnd) bevist på arma og ikkje i vogn. For då hadde eg brukt ti gongar så lang tid på butikken. Med ei tulle på arma blir du gåen å må gjere det du kom for å gjere og ferdig med det :)

    God jul!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!