Marsipan-påskeliljer

Jeg er veldig glad i å bake og lage mat, og  har tilbrakt dagen idag med å bake gulrotkake.
Men det er ikke til meg selv! Jeg har nemlig fått min første, betalte kakebestilling! Moro:-)
Nå er det min søster som har bestilt den, men alikevel!

Er det en ting som får kaker til å se imponerende ut, så er det marsipanblomster. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, det gjelder bare å ha riktig verktøy og rikelig med tålmodighet:-)


Jeg pyntet kaken jeg lagde med marsipan-påskeliljer, slik gjør du det:

Riktig verktøy: Jeg har kjøpt det meste av utstyret hos Cacas. (http://www.cacas.no/)
En del av utstyret kan også kjøpes på Jernia, men det er det utrolig mye dyrere! Kjøp på nett.

Det du trenger når du skal lage marsipanblomster:
- En liten rulle/kjevle
- Utstikksformer
- Svamp
- Små pinner
- Plastikkunderlag

Utstyr av tre fungerer dårlig, for marsipanen klistrer seg fast. Plastikk er best! Jeg pleier å ta litt plastikkfolie utenpå kjevlen min.

Farger: Disse er fra wilton, de fåes også hos Cacas.
Fargene er bedre enn vanlig konditorfarge. Det er klare, fine farger som er utrolig drøye i bruk! Stikk en tannpirker såvidt nedi, det er all farger du trenger til en liten klump marsipan.
De tre primærfargene blå, rød og gul er de du trenger, resten kan blandes av disse tre.

Slik ser fargen ut.

Støvbærere fåes i flere varianter, og er en fin detalj. Kan ikke spises.

Ferdig farget marsipan.
Bruk en liten del av marsipanen om gangen, og pakk resten inn i plastikk så det ikke tørker.

Bruk plastikkunderlag så ikke marsipanen klistrer seg fast. Kjevle marsipanen ganske flat.

Bruk former til å stikke ut en blomsterform.

Legg blomsten over på et mykere underlag, som en svamp eller denne lille matten fra Cacas.

Bruk en liten avrundet pinne og kjevle forsiktig på blomstens kronblader. Dra de litt utover, så de blir tynnere.

Ta en liten bit av en litt mørkere gulfarge, bruk en tynn pinne. Lag en liten kjegleform som er hul inni.

Legg så kjegleformen på mykt underlag og bruk en pinne til å forsiktig klappe på sidene inni.

Stikk så igjennom en støvbærer.

Og fest kjegleformen oppå blomsten som er kjevlet ut.
Trykk sammen i bunn.

Ferdig!
Trening gjør mester, det skal noen blomster til før man får dreisen på det.

 
Bare fantasien setter grenser for hva slags blomstre man kan lage!

Og her er det ferdige resultatet:-)

Riktig god søndag til deg!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. så fine blomster, har prøvd å finne "oppskrift" , så nå ble jeg glad :-)
    Mvh.
    Bente Christin Ovesen

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!