Greske shoppekupp

Å, så deilig med det er med soooool!
Måtte bare si det først:-)

Som lovet legger jeg  ut bilder av mine greske shoppekupp!
Jeg bestemte meg for å kun kjøpe ting som fikk plass i kofferten, så da begrenset det seg litt. Dessuten, som nevnt, er det begrenset hva man kan utsette en shoppinghatende mann for:-)
(Vi snakker hyperventilering og ukontrollerte svetteanfall!)

Jeg har kjøpt min første bibel!
Jeg er ikke spesiellt religiøs av meg, men jeg syns denne boken var så nydelig. Den er fra 1905.
Planen er å ha den liggende som pynt på et bord.

Inni bibelen lå det flere merkelapper og til og med tørkede blomster.

Og et madonna-ikon!

97% av befolkningen i Hellas er gresk-ortodoks. Overalt finnes det kapeller og mini-kirker, og ikke minst religiøse butikker. Der selges alt fra urner, til lys og religiøse ikoner.
Sistnevnte er jo veldig moderne for tida, og jeg kjøpte med disse to selv.
Det er replikaer av malerier i greske kirker.

Jeg var faktisk bevisst ute etter et ikon som lignet på dette bildet av min oldemor med min bestefar på armen. Jeg syns det ligner sånn på et religiøst ikon:-)

Et annet kupp: gamle, franske postkort!

Med frimerke og det hele.

Nydelig, sirlig skrift bakpå kortene.
Kortene skal jeg kopiere på dataen og bruke i f.eks scrapbooking!

Vi var innom flere kirker og kikket, og alltid var det en deilig lavendelduft i det du kom inn.
Jeg lurte fælt på om det var duftlys, men fant i en religiøs butikk ut hva det var.
Små, krittlignende klumper som dufter deilig om du legger de i en skål med telys under, på samme måte som røkelse.

Og selvsagt måtte vi kjøpe med oss litt god olivenolje, det er jo nesten et must:-)

Det blir en travel helg på meg, med en del møtevirksomhet. Men i kveld blir det biff (på mannen, fisk på liksom-veggis meg) og rødvin!

God helg!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Så mange vakre bilder du har tatt på din reise. Spennende!!
    Fant deg via en annen blogg jeg var innom. Alltid så gøy å se noe annet. Enig at olivenolje er et must. Og Lavendel lukten er fantastisk!!
    Jeg kommer tilbake igjen.;O))
    Ha en fin helg så blogges vi kansje!!

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar, riktig god helg til deg også:-)

    SvarSlett
  3. Hihi.. Bor rett ned i gata for dere da.. Hihi.. :)
    Går forbi huset deres hver gang vi går på tur!

    Lurte litt på hva du tar for å fotografere bryllup? Jeg og Petter skal gifte oss om to år og jeg synes du tar utrolig fine bilder!!

    Stor klem fra
    Christina

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!