I Sokrates' fotspor

I helgen var jeg og mannen min på tur til Athen, Hellas!
Jeg har alltid drømt om å reise dit, ettersom jeg er både kunsthistorieinteressert og filosofiinteressert.
Og da er jo nettopp Athen byen å reise til, med Akropolis og masse kunstmuseer. I tillegg var det hjembyen til store filosofer som Sokrates og Platon.

Her kommer et lite reisebrev:-)

Hotellet vi bodde på var et enkelt to stjerners hotell, helt ok, med fantastisk beliggenhet! Vi var så heldige å få et rom med stor veranda og denne utsikten til Akropolis!

Lørdag hadde vi strålende sol, og temperaturen lå på ca 16-18 grader. Deilig! Vi formelig kjente at D-vitaminet økte i kroppen:-)

Det første vi gjorde var selvsagt å gå for å se Parthenon, tempelet på toppen av Akropolis.
(Som betyr "høyde over byen".)
Og vi opplevde at flere hunder viste oss veien dit! Kjemperart, men de vet nok godt hvor vi skal, og er vel vant med å få en liten matbit eller to av turistene. Denne hunden gikk foran oss og viste vei, og stoppet for å vente på oss når vi tok bilder. Men han ga opp tilslutt når han skjønte det ikke vanket noe godbit:-)

Oppå Akropolis har vi fin utsikt over byen og Herodes Atticus' teater. Det ble bygget i år 161.

Fin utsikt over byen!

Athen er en tettpakket by. Ikke så mange brede avenyer å se, mest smågater og smug.

Inngangspartiet til Akropolis, Propyleene.

Og endelig fikk jeg se Parthenon med egne øyne! Et fantastisk syn, og selvsagt uvirkelig å tenke på at det ble oppført på slutten av det 5. århundre f.t.v. (Før vår tidsregning)

Jeg prøvde å tenke på Rafaels freske "School of Athens". (i Vatikanstaten)
Det forestiller en scene med mange av de menneskene som virket her og som har bidratt med tankemåter og oppfatninger om verden: Platon, Aristoteles, Sokrates, Pythagoras og Xenofon, for å nevne noen.

Et selvportrett av Mr og Mrs foran Parthenon er jo et must!

Parthenon og de andre byggene på Akropolis blir regnet som noen av verdens viktigste. De har hatt større innflytelse på vår ("vestlig") arkitektur enn noe annet siden. De ble bygget i Athens storhetstid, de fleste av dem for Athene, byens skytsgudinne.

På Akropolis står også tempelet Erektheion, med sine imponerende kvinnestatuer.
(Husk at dette er 2500 år gammelt!)

En dame beundrer Erektheions søyler.

Det er ikke hver dag vi er på klementin-slang!

Jeg elsker å ta detaljbilder av gamle kunstverk, og bruker ofte disse detaljene i bilder jeg lager i Photoshop.

En sommerfugl på en korintisk søyle.

Nedenfor Akropolis ligger et område som heter Agora.
Det var en markedsplass, grunnlagt i det 6. århundre f.v.t.
Det var et aktivt sentrum i byen, og det var her filosofen Sokrates talte til folket, demokratiet ble født og Paulus holdt sin preken.

Dette er Hefaistostempelet, og det er det best bevarte klassiske tempelet i Hellas.
I Agora ligger også et museum.

Vi spiste lunsj på en litt surrealistisk restaurant, eieren hadde fylt opp hele lokalet med bilder av seg selv med berømte (?) greskere. Litt spesiellt, kan du si! En lokal narsissist:-)

Rundt omkring i gatene sitter det gamle koner og rister kastanjer.
Dette har jeg sett i Frankrike også, der er det gjerne fattige som rister på små bål de i handlevogner (!).
Selvsagt måtte vi smake, og det var faktisk ganske godt! Litt søtt, nøtteaktig, med gulrot-konsistens, fant vi ut.

Løshunder er det mye av i Athen. Det er litt uvant, for det eksisterer ikke i Norge, der har vi kun løskatter.
Men heldigvis så de fleste velfødde og friske ut.
Før OL i Athen i 2004 startet myndighetene en kampanje for å utrydde løshundene, regelrett henrette dem i gatene. Heldigvis, etter mye protester, startet de isteden en kastreringskampanje.

Et lite stykke unna Akropolis ligger tempel for olympen Zevs. Opprinnelig var det 104 søyler, idag står 16 igjen.

I bakgrunnen  ser du Akopolis.

Nydelige søyler, 2500 år gamle.

Det finnes hovedsaklig tre typer romerske søyler: Dorisk (Søyle uten pynt), Jonisk (søyle med krøller på sidene ("Volutter") og Korintisk (ornament som forestiller akantusblader).

Jeg er jo kattegæærn, så jeg klarer bare ikke å dy meg når det kommer en kontaktsøkende, liten pus bort til meg:-)

Det finnes drøssevis av museer i Athen, og på en helg må man bare velge det man rekker. Vi valgte det nye akropolismuseet, som åpnet sommeren 2009 og er ti ganger større enn det gamle.
Det er veldig kult arkitektmessig, med glassgulv der man kan se rett ned i et utgravningsområde. (Dessverre ikke lov til å ta bilder der!)
Og selvsagt mye fint å se!

Mer fra Athen i morgen!
Håper du får en fin tirsdag.