Gresskartid


Så var det tid for gresskar igjen!
Dessverre så er jeg borte på "selve" dagen, Halloween,  31. Oktober. Jeg skal utenlands på jobb.
Veldig dumt, jeg elsker å få barn på døra, men sånn er det bare.

Men siden jeg er borte da, så tjuvstartet jeg litt på gresskarutskjæringen i år!

Jeg valgte et ganske lite gresskar i år, da tanken var å ha det som borddekorasjon.

Jeg liker å ha blide fjes på mine gresskar:-)

Det er faktisk ganske lett å lage et slikt et, det er bare litt jobb.

Slik gjør du:

1. Start med å skjære av et lokk på toppen, pass på å skjære litt skrått innover, da sitter lokket bedre.
2. Skrap ut innmaten med en skje. Dette er den største jobben, som tar litt tid. Skyll bort rester og tørk godt.
3. Jeg pleier å tegne på ansiktet før jeg skjærer det ut, det blir finest. Bruk vannfast tusj.
4. Skjær ut ansiktet med en liten, skarp kniv. Hvis du ikke har så god fantasi finner du mange morsomme idéer og maler HER .
5. Plassér et telys inni hodet og sett på lokket.

Ferdig!

Det er jo synd å kaste all "innmaten" man skraper ut.
Hvorfor ikke bruke den til noe?

Ristede gresskarkjerner

1. Sett stekeovnen på 180 grader.
2. Rens kjernene godt under rennende vann. De er utrolig glatte, så det lønner seg å bruke hansker!
3. Tørk de godt av, og legg de i en bolle.
4. Lag en blanding av olje og salt. 1 ss olje og 1/2 ts salt per 250 gram kjerner. Du kan også tilsette andre krydder.
5. Hell blanding over kjernene og rør gødt.
6. Fordel kjernene utover en stekeplate med bakepapir.
7. Stekes til de er lett brune. (ca 15-25 minutter)
Ta gjerne noen ut av ovnen og smak på de før du bestemmer om de er sprø nok.

Nam nam!



Fyllet må jo også brukes til noe:


Gresskarscones

* 250 g gresskar
* ca 1 dl vann
* 5 dl hvetemel
* 2 ts bakepulver
* 1 ss smør
* 1 egg
*3 dl melk

Slik gjør du:

1. Sett ovnen på 200 grader. Skjær gresskar i terninger og kok dem møre i ca 1 dl vann.
2 Hell av vannet og mos gresskarkjøttet. Avkjøl.
3. Bland mel og bakepulver.
4. Smuldre inn smøret.
5. Rør inn sammenpisket egg.
6. Rør inn gresskarmosen og melk. Rør til det blir en myk deig.
7. Lag små kladder på et stekebrett med bakepapir, eller bruk muffinsformer.
8. Stekes midt i ovnen ca 15-20 minutter, til de er gyldne.


Serveres nystekte med smør og syltetøy.






*-* Jeanette Bækkevold *-*


Kommentarer

  1. For et PERFEKT blogginnlegg! ALT er brukt, slikt blir det glade mennesker og glad jord av. :)
    GLAD ALLEHELGENSFEIRING, alle sammen.

    Eva

    SvarSlett
  2. hei hei!
    wow snakk om å utnytte noe til det fulle! :)
    Elsker også halloween!

    Foredragsholderen heter Thomas Daasvatn

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!