Søt nostalgi

Sist jeg var på besøk hos farmor kom hun med en stor, gammel koffert full av spennende ting.
Blant annet fant vi denne eldgamle kokeboka, som har tilhørt min oldemor.

Den er ganske fillete og tydeligvis velbrukt.

"Fru Louise Larsen".

Oppskriftene er ført inn med sirlig skrift.

Jeg hadde så lyst til å prøve en av de gamle oppskriftene og valget falt på "jødekaker".
Et kjapt google-søk sier dette: Jødekaker er det vanlige navnet på en gruppe småkaker med sefardisk opphav i skandinavisk kokekunst. (Du finner flere oppskrifter på nettet.)

I oldemors kokebok er oppskriften slik:
- 375 g smør
- 250 g sukker
- 2 egg
- 750 g mel
- 2 ts vaniljesukker
- 2 1/2 ts bakepulver

"Egg og sukker røres godt, så det utraskede (?) smør, vaniljesukker, 600 g mel, vori (hvori) utrørt bakepulver. 150 g resten (av melet) brukes til utkjevlingen. Smøres med egg og mandler."


Det er mye smør i oppskriften (ingen slakekake dette her, akkurat!) så deigen er ganske glatt og myk.

Jeg hadde ingen anelse om hvordan en jødekake skulle se ut, men etter et kjapt bildesøk på nettet fant jeg ut at det var noe sånt som dette! (Selvom jeg tror det sirkulerer forskjellige varianter av den.)

Jeg kjevlet ut deigen til cirka en halv cm tykkelse, og brukte et glass til å stikke ut runde former. Deigen er ganske myk, så det tok en stund før jeg fant teknikken med å stikke ut kakene uten å ødelegge de.

Deretter penslet jeg kakene med sammenvispet egg og strødde knuste mandler over.
Jeg stekte de i ovn på 180 grader i 7-10 minutter.

Kakene ble faktisk veldig gode, men smakte ganske "julekakete", så jeg tror kanskje de skal bakes til jul.

Farmor ble ihvertfall veldig overrasket og glad da jeg fortalte at jeg hadde laget kaker som hennes mor pleide å bake. Jeg tar det som et godt tegn at hun spurte om å få med seg noen flere kaker hjem!
Det må jo være dette som kalles søt nostalgi:-)

Ha en fin mandag!
Jeg og min kjære skal feire to års bryllupsdag idag:-)

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Så gøy da! Vi pleier å bake jødekaker til jul, men da pleier jeg å lage dem litt tykkere og steke dem litt mindre, slik at de såvidt har farge.

    SvarSlett
  2. Så koselig! Artig å prøve en gammel oppskrift...
    Aldri hørt om sånne kaker, men så er jeg heller ingen kakebaker... :)
    Klem
    Lise

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!