Mitt første møbeloppussingsprosjekt

I mai kjøpte jeg en sjenk på loppemarked, og den skulle bli mitt første møbeloppussingsprosjekt.
Jeg var blitt superinspirert av andre bloggere som pusser møbler som vi andre pusser tennene.
Jeg hadde aldri pusset ned og malt et møbel før, men mitt livsmotto er det samme som Pippi sitt:
"Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert at jeg skal klare!"

Ett av mine fremste mål med denne bloggen er å inspirere og å bli inspirert. Jeg vil gjerne spre glede, entusiasme og pågangsmot.
Men jeg gidder ikke å late som.
 Jeg må bare si det rett ut: Prosjektet var et lite helvete!

Det ser jo så inni granskauen lett ut: Bare pusse litt med sandpapir, et lag grunning, to lag maling, nye knotter og vips!

Så enkelt var det ikke.
Dette er som sagt mitt første prosjekt, så læringskurven var ganske bratt. Men problemene sto i kø.
Full av pågangsmot startet jeg på pussingen samme dag som sjenken var i hus. (Eller garasjen, rettere sagt)

Problem 1: Malingen rant. (utålmodig sjel= for mye maling. Ikke lurt.) Måtte pusse vekk det verste og male nye, tynnere strøk.
 Problem 2: En merkelig gulfarge skinte igjennom, selv etter fem lag med maling. (Løsning: ignorér)
Problem 3: Dørene og skuffene passet plutselig ikke lenger, fordi det var så mange lag med maling. Løsningen var å pusse ned (igjen) og male nye strøk.
Problem 4: Etter å ha pusset ned og malt alt på nytt var sjenken endelig ferdig. Flyttet den inn, lite stolt, og så passet plutselig ikke dørene igjen. (Har vel noe med temperaturforandring å gjøre.)

Så nå må jeg snart flytte den ut i garasjen igjen for å pusse ned og male på nytt.
Det hadde vel kanskje vært enklere å kjøpe en ny en!

Men når det er sagt: Det er en utrolig tilfredstillende følelse å se hvor fint det blir tilslutt.
Denne har jeg laget!
Og jeg har kjøpt og startet på flere oppussingprosjekter etter dette, så fælt kan det ikke ha vært:-)
Uansett så må det jo gå lettere neste gang, når jeg har gjort det en gang før?



Før
Etter


Jeg ble jo innmari fornøyd tilslutt, selvom det er vanskelig å få opp skapdørene:-)
Det ser jo bra ut!
Det gamle vinduet mitt har fått plass på veggen over sjenken.

Og jeg må nesten få lov til å sitere litt fra samtalen som fant sted mellom meg om min mann når vinduet skulle opp:

Hverdagssamtale: Veggoppheng

Jeanette: Hadde det ikke blitt fint å henge vinduet opp over sjenken?
Mannen: *Rynker på nesa*
Jeanette: Men syns du ikke vinduet er fint?
Mannen: Ikke så veldig. Jeg skjønner ikke greia. Det er et ødelagt, muggent vindu.
Jeanette: Men har du noe imot at vi har det på veggen?
Mannen: Egentlig ikke.
Jeanette: For jeg er ikke så opptatt av at du skjønner det, men jeg er opptatt av at du ikke er imot det. Det er ditt hjem også.
Mannen: Nei, jeg har ikke noe imot det.
Jeanette: Så bra, for jeg har jo heller ikke noe imot at du har plassert en kjempestor, stygg og svart basskasse  i hjørnet av stua. (Dette er mitt gullkort, og jeg kan bruke det resten av livet!)
Mannen: *Går og finner skruer til å henge opp vinduet*

The end.

Knottene kjøpte jeg sånn cirka dagen etter at jeg kjøpte sjenken.

Denne kule greia fant søstera mi på en plass der det tidligere hadde vært søppelfylling.

Det søte skiltet fikk jeg var svigerinna mi.

Ha en fortsatt fin kveld, håper jeg ikke har tatt fra deg oppussingsmotet helt!
Jeg sier bare: Go for it!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. hahaha..Å neeei.. Håper virkelig ikke at dette har skremt deg for fremtidlig møbel-oppussings-prosjekter... Du var bare VELDIG uheldig..
    Huff..
    Hørtes ut som en evig lang jobb..
    Drit i om skapdørene ikke går opp*ler*
    Som du sier..Det SER bra ut :)
    Og om du må åpne dem med makt..javel *ler*

    Den ble jo utrolig vakker da..

    Og jeg ELSKET vinduet ditt..

    Vi vurderer å sette inn et stort gammelt vindu inn til arbeidsrommet mitt. Over tv'n liksom.. Holder på å mase meg til det nå *knis*

    SvarSlett
  2. okei, Jeanette, jeg gjør det aldri. Mulig jeg leier deg, nå som du er proff. Men enig - dritfin skjenk! Og enda finere med pynt på.
    Best av alt, hverdags-samtalen med mannen din! :-D kjenner meg veeeldig igjen.
    Eva: Skal vi ikke male stua?
    Mannen: hva mener du egentlig med "vi"?
    Eva: *søte øyevipper*
    Mannen: åh...ok,da.
    og nå, fire måneder etterpå har mannen malt stua fire ganger, fordi jeg aldri blir helt fornøyd med fargen.

    SvarSlett
  3. Hi hi, måtte smile av samtalen deres....
    Skjenken ble kjempefin! So go for it again :)
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  4. Helt herlig innlegg!! Det er jenta si som ikke gav opp :) Skjenken ble jo aldeles nyyydelig!! Kjempe gøy når man får det til til slutt, så det er vel verdt lit slit i starten. Selv holder jeg på med et skap, en kommode og et skrivebord nå. Skikkelig mye arbeid, for jeg må både pusse og spakle og pusse igjen før maling skal på.
    Ønsker deg en nydelig kveld!
    Klem fra Marie :)

    SvarSlett
  5. Høres ut som om du var litt ekstra uheldig på veien, men resultatet ble virkelig flott! :)
    Jeg har ikke prøvd meg på noe oppussingsprosjekt ennå, men har en del furumøbler som jeg så gjerne skulle ha malt hvite... Så får vi se om jeg våger å gå løs på prosjektene etter hvert ;)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for tips! Hadde hengt meg helt opp i tanken på håndtak... men nå skal lekefisker kjøpes inn :)
    Jeg jobber med muligheten for å få lagt inn store bilder, er visst maxformatering på malen jeg har, men burde jo ha tatt de vanlige bildene nå som det ikke er i orden enda... Jeg bytter bilder når jeg kommer hjem, så får du heller titte innom igjen hvis du vil :)
    Ha en fin dag!
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  7. Håper du ikke missforstod meg helt med innlegget mitt om å være mamma. Blei ikke helt fornøyd med hvordan jeg skreiv det, for var ikke meningen i hele tatt å få det til å høres ut som at det ikke er bra å være "gammel" mor!! Tanken var å poengtere de som faktisk går rundt å irriterer seg over at andre får barn i ung alder og heller ikke "lever livet" mens de kan før det er for seint. Det er ikke slik jeg tenker i hele tatt. Fårhåpentligvis er det ikke mange som tenker slik, men jeg vet av noen.
    Og helt enig med deg at vi må ikke glemme at å få barn er slett ingen selfølge!! Synes det er veldig trist når noen virkelig ønsker seg barn og ikke kan få det selv!
    Vel, ville bare fortelle deg dette.
    Da ønsker jeg deg en helt herlig dag. PS! Jeg blir så utrolig inspirert av bildene dine.
    Klemmer fra Marie :)

    SvarSlett
  8. Geniale argumenter du hadde for å få hengt opp vinduet

    SvarSlett
  9. Jeg vet ikke om jeg fikk sendt over kommentaren min, for det ble et brudd midt i det hele. Men jeg synes dere hadde en herlig samtale og bildene er superflotte! Klem fra Laila (harmoniogkontrast.blogspot.com)

    SvarSlett
  10. Sprekker av latterkrampe. Det var utrolig artig å lese om ditt møbeloppussingsprosjekt. Det er nesten helt identisk med mitt nemlig. Mitt første blogginnlegg om møbeloppussing:) Å fy hvor skapdørene irriterte meg en stund, men ikke lengre nå. *Ler litt til* En venninne av meg spurte meg etter at jeg var ferdig med skapet og så dørene "Hvordan føler du dette gikk da..."

    Det gikk ikke så bra den gangen, men jeg har fått det til i ettertid. Vi er en erfaring rikere og husker skapdørene neste gang *ler* Jeg likte vinduet ditt! Leter etter et sånt selv for det er utrolig dekorativt! Sjenken din ble utrolig lekker! Bloggen din er konge. Her finner jeg mye inspirasjon! You go og lykke til med neste møbeloppussingsprosjekt:))) Klem fra Petter

    SvarSlett
  11. Ιt is рerfect time to makе ѕome plans fоr the futuгe аnd it's time to be happy. I'νe гead this ροst аnd if
    I could I want to suggeѕt yοu fеw іnterеsting thіngs οr tiρs.
    Maybе уou coulԁ write next агticlеs referгing to this artіclе.
    ӏ ωish to read even more thingѕ about it!
    Check out my site ; how to stop snoring

    SvarSlett
  12. Неllo Deaг, are you rеally visitіng this wеbsite daіly, if so then
    yοu wіll absolutely get gooԁ κnoω-how.
    My site: 1 month loan

    SvarSlett
  13. Excellent аrtіcle. Κeep ωriting ѕuch kinԁ of info
    on your blog. Im rеally impresseԁ bу it.

    Thanks fοr sharіng your thoughts about keуωord.
    Regards

    Also visit my ωeb page ... New Bingo Sites
    Here is my web blog : New Bingo Sites

    SvarSlett
  14. For hotteѕt infoгmation you have to pay a viѕit ωοrld wіԁe wеb and on web
    I found this ѕite аs a most еxсellent web
    site foг latest uрdates.

    Here iѕ my website - instant cash
    Also see my website: instant cash

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!