Valentinestips!

På søndag er det både Valentines day, morsdag og fastelaven.
Fastelaven aner jeg egentlig ikke hva er, utenom at det har noe med pinner med fjær på og boller å gjøre.
Og ikke har jeg barn, så velger jeg å fokusere på Valentines:-)

Mange roper høyt om at dette er en tulledag oppfunnet av den amerikanske reklamebransjen, et påskudd for å kjøpe ENDA mer vi ikke trenger.
Men visste du at Saint Valentines day egentlig er oppkalt etter en eller flere kristne martyrer, og ble etablert av pave Gelasius i år 496 som en feiring av kjærlighet?

Personlig omfavner jeg alle dager som er et avbrekk i hverdagen, spør du meg må vi bare feire alt som feires kan mens vi er på denne jorda! Og hva er vel hyggeligere å feire enn kjærligheten?

Mange damer har nok visse forventninger til denne dagen, og mange har nok blitt skuffet når de kommer hjem fra jobb og finner mannen i slaktstilling på sofaen, istedenfor at han står innenfor døra med et stort "JEG ELSKER DEG" og en blomsterkvast.
Men romantikk må gå begge veier! Ikke trenger det å bli en dyr affære heller, romantikk er mye mer enn diamantringer og svære rosebuketter.
Her er mine beste tips:


Hvis du er så heldig å ha badekar: Fyll opp i karet, tenn massevis av stearinlys, skru av lyset, sett på rolig musikk og hell noe velduftende nedi karet.
Inviter så din utkårede på et deilig og avslappende bad!


I badet kan du servere deilige jordbær dyppet i sjokolade:-)

Og kanskje noe musserende? Fyll en bøtte med is eller snø!

Hva med å strø disse rosebladene av såpe oppi badekaret?
Fra baderomskjeden Lucky duck.

En annen romantisk ting som ikke behøver å koste så mye, er å lage hjerteformet mat. Finn frem store og små hjerteformede pepperkakeformer!
Hverdagsromantikk: Å åpne matpakka og finne en brødskive med leverpostei og hjerteformet agurkskive:-)


Og det finnes faktisk hjerteformede stekepanner til speilegg og pannekaker:-)
Fåes blant annet på Mique. (Oslo City og Byporten i Oslo)


Hva med noe så enkelt som å tegne hjerter i snøen ved inngangsdøren?


Eller litt mer avansert: lage et telyshjerte.

Klipp ut hjerter eller kjøp en hjerteformet post-it blokk og skriv ned hvorfor du elsker han/hun!
Klistre på soverommet, eller rundt omkring i hele huset:-)


Bare det å gjøre noe helt annet enn hva man pleier kan være romantisk.
Bygg en romantisk hytte i din egen stue!
Du har helt sikkert gjort det som barn: Legg et teppe over et bord, eventuellt over to stoler og vips! Så har du en hytte:-)
Legg en madrass, dyner og masse puter på gulvet. Som belysning funker en lysslynge perfekt!

Hjerteformet lysslynge selges mange steder. (Tror de har det på bohus)

I hytta kan du servere noe godt å drikke, eller fruktspyd med sjokolade.
Gjør slik:
Kutt opp frukt i passe biter, for eksempel jordbær, banen, kiwi, melon og ananas. Tre fruktbitene på spyd. Smelt sjokolade i vannbad og hell over spydene. Supergodt!


Sexy undertøy slår alltid an!

Alt som er hjemmelaget er jo romantisk, denne posen laget jeg til mannen min i fjor og fylte den med sjokolade:-)

Og i år får han dette hjemmelagede kortet.
Om du ikke er bitt av scrappebasillen kan du gjøre det veldig enkelt: Klipp ut en hjerteform av papir og skriv "jeg elsker deg". Mer skal det ikke til!

Happy valentines day!

Kommentarer

  1. Det der badekartipset var supert, ulempen er at vi har to badekar; ett står på uthuset, og ett under litt over en meter snø i hagen....
    Ønsker meg nytt bad, sa du! ;)
    Ellers var det mange flotte tips her, tror jeg skal sende linken til samboern jeg.

    Blomster-saken fra Chic Antique kommer hit i mars. Den er ikke på lager hos de før da, og jeg venter MYE fint! ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!