Digitalisert nostalgi

Jeg har et stort prosjekt på gang for tida, og det er å avfotografere gamle bilder. Tanken er å digitalisere de for å bevare bildene for ettertiden. Det er en stor jobb!
Men det er også en form for "slekstgranskning", for hvem er det egentlig som er avbildet på alle de gamle bildene i albumet til bestemor? Hvordan så oldemoren min ut som ung? Bestefaren min som baby? Hvordan så brudekjolen til oldemoren min ut?

Jeg er så heldig at jeg fortsatt har tre besteforeldre, så jeg spør og graver og avfotograferer for harde livet!
Dessverre har ikke min mann noen av sine besteforeldre igjen, så der er det verre å finne ut hvem som er på de fantastiske bildene. Tipset mitt idag blir derfor å ta tak i fortiden din, før de som kjenner den blir borte. (Selvom interessen kanskje ikke er så stor idag, så blir du garantert mer interessert etterhvert som tiden går.)


Min oldemor, med bestefaren min på armen.
Jeg elsker dette bildet, jeg syns det ser ut som et Madonna og Jesusbarnet-ikon.
Det ser nesten ut som et maleri!

Dette bildet er fryktelig gammelt, det er oldemoren min (over) som er babyen på fanget.
Her sammen med sine søsken og foreldre, altså mine tippoldeforeldre!

Den samme oldemorens brudebilde! Mine oldeforeldre.

Dette bildet er bare helt fantastisk! Desverre aner jeg ikke hvem det er.
Bildet lå i en eske etter min manns farmor.

Mine besteforeldre på skitur som unge! Unge og forelskede:-)

Min manns bestefar.
Et herlig bilde, sannsynligvis tatt i forbindelse med jobben hans.

Mine besteforeldre på spankulering, i matchende frakker:-)

Mine andre besteforeldre, et "tullebilde" tatt for mange år siden:-)

Min bestemor (over) som liten jente!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!