Verdens beste fiskerett

Fredag! Yes!
Idag tenkte jeg at jeg skulle dele oppskriften på verdens beste fiskerett med deg.
Det syns ihvertfall jeg, den ligger minst på topp 5-lista mi over matretter jeg liker veldig godt.

Denne retten er noe du som ikke er så glad i fisk bør prøve, for det er en anderledes fiskerett med rødvinssaus. Lang unna kokt-torsk-smaken! Prøv og bli overbevist om du er fiskeskeptiker:-)
Retten er basert på kveite, havets biff!

Oppskriften er hentet fra en av mine favorittbøker: Fisk og vin, av Trond Moi og Toralf Bølgen.
Dette er gourmetmat, men superenkelt å lage!

Du trenger: (4 pers)

600 g kveitefilet
Salt og pepper
2 ss smør til steking
2 sjalottløk, finhakket
1 ss sukker
1/2 flaske rødvin
100 g smør
En liten bunt bladpersille (kruspersille funker også.)
2 dl soyaolje til fritering

Slik gjør du:

1. Skjær fisken i porsjonsstykker, krydre med salt og pepper. Stek i smør. Ta ut fisken, og ha i sjalottløk og sukker. Hell så rødvinen over.
2. kok inn væsken til det er cirka 2 dl igjen. Rør inn 100 g smør. Smak til med salt og pepper.
3. Rens persillen og sprøstek den i varm olje i cirka 10 sekunder. OBS: Dette kan sprute kraftig! Varm først opp oljen til du ser det "syder", kast persillen oppi og ta fort et skritt tilbake.
4. Anrett på tallerkner med sausen nederst, deretter fisk og tilslutt den sprøstekte persillen.

Du kan servere hva du ønsker av tilbehør, jeg pleier å lage ovnsbakte båtpoteter med rosmarin og havsalt. Av grønnsaker er det godt med kantareller, ovnsbakte gulrøtter og pannestekte rosenkål.


Vel bekomme!

* * * * *


I den nyeste utgaven av bladet Gravid kan du lese litt om meg!
Som fotograf blir jeg sjelden fotografert selv, så jeg syns det var supergøy med en runde i fotostudio:-)
Jeg er med på alt som er gøy, juhuu!

Her er et bilde tatt idag, jeg er nå 20 uker på vei (5 mnd) med tvillinggutta.

I kveld kommer svigers på middag her, det er lenge siden vi har sett de, så det blir kos.
Du skal ikke se bort ifra at middagen blir blogget på et senere tidspunkt:-)

I mellomtiden: Goooood helg!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. Så veldig godt ut det her, og jeg elsker
    fisk, særlig kveite, nam... Oppskriften
    er notert og skal definitivt prøves en
    dag, tusen takk for at du deler :) Fint
    bilde av deg i magasinet Gravid ღ Ønsker
    deg en flott helg, klem fra Mette

    SvarSlett
  2. For et fantastisk sammentreff av tilfeldigheter! Konemor og jeg ble akkurat enige om at neste lørdag skal vi lage fortruffen lørdagsmiddag av fisk til en forandring, gjerne kveite... Men vi hadde ingen god oppskrift for hånden.

    Og så bare poppet denne rødvinsglaserte saken fra Jeanettes Kreative utbrudd opp foran meg fra intet! Tilfeldig? Neppe...

    Men lørdagen er reddet!

    Gratulerer med å komme deg på andre siden av linsen!

    B*

    SvarSlett
  3. Den fiskeretten så god ut! Får prøve en en gang. Så flotte bilder av deg i bladet!
    Ha fine oktoberdager!
    Klem : )

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!