Gresskar-ravioli

Et av de mest fantastiske måltidene jeg har hatt i mitt liv var på en italiensk restaurant i Napa valley, i Caifornia USA. Jeg og en journalist var på jobb for KK for å lage reisereportasje.
Denne restauranten ble oss anbefalt, maten skulle visstnok være nydelig. Og det var den! Restauranten heter Tra vigne, og er du i Napa-området anbefaler jeg på det sterkeste å ta turen innom! (http://www.travignerestaurant.com/food.html)

Foruten fersk, hjemmelaget mozerella og andre deilig ting, fikk vi servert noe som het "butternut squash ravioli". Ravioli er biter av pasta med fyll inni. Det var så nydelig, med en smak jeg aldri har smakt før!
Vi måtte straks få kokken til å vise oss hva dette "butternut squash" var. Det viste seg å være en grønnsak, en type gresskar.

Det første vi gjorde, begge to, når vi kom hjem var å reise til nærmeste grønnsaksmarked med et visst utvalg. Og faktisk har de denne grønnsaken i Norge også!
Og da måtte jeg selvsagt prøve å lage denne retten selv. Jeg må være ærlig: det er litt styr å lage pasta selv, men du verden så godt:-)
Jeg fant denne oppskriften på nettet, du finner mange om du googler. Neste gang kommer jeg til å prøve en med mascarpone (Italiensk myk ost), da får du nok en litt fyldigere smak.

Retten er veldig god, men litt søt i smaken, så jeg syns den passer best som en forrett. Eventuellt som tilbehør!

Oppskriften jeg brukte var for 8 personer, siden vi bare var to personer kuttet jeg den i to. Det ble litt mye pastadeig til overs, men ikke for mye fyll for to altså. (Som forrett)


Gresskar-ravioli

Fyll:

1 flaskegresskar, del i to
1/8 ts muskat
3 dæsjer kanel
En liten klype brunt sukker
Salt
Olivenolje




Salvie-smørsaus

1 1/2 ss smør
(står det i oppskriften som jeg har halvert, men bruk gjerne mer smør!)
4 salvieblader, finkuttet

                                       
Dette er altså "butternut squash". Jeg fant den på et grønnsaksmarked, og der var det norske navnet "flaskegresskar".


Del den i to. Ganske pen grønnsak?


Skrap ut frøene.


Jeg delte gresskaret i fire, for at det skulle gå fortere. Legg i ildfast form og pensle med olivenolje.


Sett i ovn på 300 grader i ca 45 minutter. Snu gresskarene halvveis. De skal være veldig møre når de er ferdig.


Ta deg et glass hvitvin så lenge!


Så begynner vi på pastaen. Jeg fulgte en oppskrift i en veldig fin bok jeg har, "Den store middehavsmat-boken".

Denne oppskriften er for 6 personer som forrett, så det går an å dele den alt ettersom hvor mange man er.
Man trenger litt plass når man skal lage pasta selv, så rydd benkene!

Pastadeig

300 gram hvetemel
3 store egg
1/4 dl olivenolje
1 krm salt (eller en dæsj, som de ville sagt på amerikansk)


1. Ha melet på arbeidsbordet og lag en grop i midten. (Du kan gjøre dette i en bolle også, men det er mye kulere å gjøre det rett på benken!)
2. Knekk eggene oppi gropen.
3. Tilsett olje og salt
4. Bruk gaffel og bland egg, salt og olje sammen. Rør gradvis inn melet. jobb fra midten og utover.
5. Elt deigen på lett melet arbeidsbord i 6 minutter. Det skal bli en glatt og smidig deig som føles tørr ved berøring. Kna inn litt mer mel hvis den føles klissete.


Ferdig eltet.


Pakk deigen inn i plastfolie og la den hvile i 30 minutter.


Etter ca 40 minutter var mine gresskar møre nok (kjenn med gaffel), så jeg tok de ut av ovnen.


Avkjøk gresskarene, og skrap så ut kjøttet med en skje. Ha i en bolle, og tilsett muskat, kanel, brunt sukker og salt.
Rør godt, og tilsett mer brunt sukker ved behov.
Ferdig!


Det er mye lettere å lage pasta om du har en slik pastamaskin. Det vanskeligste er nemlig å få pastadeigen tynn nok!
Du kan selvsagt lage pasta uten maskin også, men her har jeg tatt utgangspunkt i pastamaskin.


Når deigen har hvilt i 30 minutter, ta den ut av plastikken og del deigen i fire like biter.
Pakk inn de bitene du ikke bruker i plastikk, så de ikke tørker ut.


Kjevle deigen omtrent så den blir omtrent samme bredde som pastamaskinen. Dryss deigen og pastamaskinen lett med mel.


Still inn pastamaskinen på det tykkeste, og kjør deigen igjennom maskinen to, tre ganger.


Brett deigen i tre, snu den 90 grader og mat den igjennom maskinen igjen.


Gjenta denne prosessen 8-10 ganger, til pastadeigen er glatt og smidig, med et fløyelsesaktig utseende. Kan høres litt rart ut, men du forstår det når deigen blir sånn:-)

Reduser pastatykkelsen med ett hakk og mat deigen igjennom igjen. Gjenta dette etterhvert som du stadig reduserer tykkelsen på pastadeigen, ett hakk om gangen, til du er på det tynneste.
(For å være ærlig: jeg kjørte på det tynneste fra starten av, fordi jeg stilte feil, og det gikk like fint som å begynne på det tykkeste! Det viktigste er å kjøre igjennom ganske mange ganger)



Det blir en ganske lang remse med pasta tilslutt, derfor trenger man litt benkeplass!
La deigen ligge og tørke litt når du har fått den så tynn du ønsker. Jeg delte den i to for å få plass på benken!


Etter at den har tørsket litt, legg på cirka en teskje gresskarfyll med litt avstand imellom på pastaremsen.


Legg en pastaremse oppå, og bruk et hvitvinsglass eller lignende og stikk ut sirkler.
(Det finnes selvsagt mange måter å gjøre dette på, men denne er ganske lett!)


Slik! Klem forsiktig langt kanten, og VOILA! Du har laget din første ravioli:-)



Når du er ferdig, smelt smøret i en stør kjele på middels varme. Tilsett finkuttet salvie. Stekes i noen få minutter, til salvien er litt crispy. Vær forsiktig så du ikke brenner salvien! Skru ned varmen i tilfelle.


Kok opp vann, tilsett gjerne litt salt, og kok ravioliene i 3-4 minutter.



Løft så ravioliene rett fra det kokende vannet og over i smørsausen.
Bland dem forsiktig inn i smøret, og la surre i 2-3 minutter.



Tadaaa! Gresskar-ravioli! Mmmm:-)


Server gjerne med litt nyrevet parmesan og litt salt og pepper.
Bon appetit!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!