Lys i mørket

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å lage min egen islykt, og noe må man jo kunne bruke disse ekstreme kuldegradene vi har om dagen til?

Jeg fylte en stor bøtte og tre små med vann og satt ut i kulda.


Trikset er å la de stå ute til vannet er rimelig fryst, men ikke i midten. På den måten kan du da ta en hammer eller lignende og slå deg igjennom toppen. Hell ut vannet som er i midten og vips så har du en lykt!
Det er ikke like lett når det er så kaldt som nå, så vannet frøs litt for mye for meg!
Jeg prøvde å ta bøttene litt inn slik at de skulle bli lettere å få ut av formen, men siden det er så ekstrem kulde for tida, ble det litt for mye for plastbøtta mi, så det sprakk faktisk.


De små bøttene ble helt gjennomfryst, så jeg prøvde først å hakke hull, men det funket bare på den store.
 De gikk i oppløsning, rett og slett. Derfor fylte jeg en tom ølboks med varmt vann og lagde på den måten et hull i midten til å sette lys oppi:-)

Jeg syns definitivt den store ble finest, den var lettest å lage også, i og med at den ikke hadde fryst i midten, slik at jeg bare kunne hakke meg vei til midten og helle ut vannet.

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!