Innbydelser

Jeg nærmer meg det skrekkelige 30-tallet med stormskritt, og det må jo feires!
 Jeg skal ha en intim feiring med nærmeste familie, og en med de nærmeste vennene.
Men siden det er rundt tall og greier, fikk jeg lyst til å gjøre litt ekstra ut av det, så jeg har scrappet innbydelser!
Tenkte jeg skulle dele mine beste tips med deg som ikke har scrappet så mye før.



Jeg ELSKER shabby chic-stilen! Det betyr "Fransk landstil", og kort fortalt betyr det lyse farger, "slitte" materialer, naturmaterialer, blonder, rustikke overflater og romantikk. Fargene går gjerne i hvitt, beige, grå, lys rosa og lys blå/turkis.

På innbydelsen min har jeg brukt blonder som jeg kjøpte billig i Tallinn. Noteark fant jeg på Panduro hobby. Det var veldig gule ark, litt for gule for min smak, så jeg scannet det på printeren min og lysnet det litt.


Jeg syns det er fint å ta utgangspunkt i et bilde. Falt for dette søte motivet. Kjøpte arket på Bikuben (scrapbooking-butikk i Strømmen), da var det flere forskjellige bilder på ett ark, men det er ganske dyrt, cirka 50 kr! Så jeg scanner arket inn på dataen og printer ut, slik får jeg brukt det flere ganger! Jeg printet ut på papir med litt grov struktur.


Og nå tenkte jeg at jeg skulle vise frem mine beste verktøy, helt uunnværlig hvis du skal scrappe!

Nr 1: Tape roller. Det er rett og slett teip på rull, det går kjempefort og du slipper å sitte og pirke av baksiden på bittesmå klistrelapper. Sparer masser av tid og frustrasjon! Fåes i flere varianter, denne er fra Bikuben.



Nr 2: Putetape. Super for å få 3D effekt, få noe til å stå litt ut fra resten.



Nr 3: Glue dots. Små lim-prikker, kan brukes til alt! Mye bedre enn limtube, der det ofte blir mye søl.


Nr 5: Men noen ganger må lim til, og denne lim-pennen er helt super! Perfekt til å lime utklipte bokstaver, bittesmå "diamanter" osv.
Limet er blått, sånn at du ser hvor du limer, men det blir gjennomsiktig når det tørker.


Nr 6: Superlim! Kan brukes til alt! Spesiellt til ting som kanskje er litt vanskelig å feste, som blomstene du ser på bildet.


Nr 7: Distress ink og svamp. Distressing går ut på å børste blekk på kantene av papiret, slik at det ser litt gammelt og slitt ut. Litt samme effekt som når vi brant kantene på papiret i gamle dager:-)


Og et siste tips: også i shabby chic-stil, bruk sandpapir på kantene av et bilde for å få et slitt preg!
(Forøvrig meg på bildet anno 1980!)

*-* Jeanette Bækkevold*-*

Kommentarer

  1. nå driver ikke jeg med scrapbooking, men her var masse bra tips. Svingeinna mi gjør det og hun klager alltid på hvor dyre scrapbooking ting er i Norge og oppdaget at det emye billiger å bestille på nett fra blant annet Sverige blan annet pga kursen. Aner ikke hvilke sider, men det går sikkert å google.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!