Glutenfri kyllingpai


Forrige uke hadde jeg tvillingbarselgruppe hjemme hos meg. Vi er fire mammaer og dobbelt så mange barn som treffes jevnlig. Veldig gøy å treffe andre i samme situasjon!
I den anledning lagde jeg en pai til lunsj, og siden en i barselgruppa har cøliaki, ble den glutenfri. Jeg har aldri prøvd det før, men den var faktisk veldig god!
Her skal du få oppskriften.


 Glutenfri kyllingpai

Paibunn
* 75 g smør, i små terninger
* 180 g lys glutenfri melblanding (Jeg brukte Semper med fiber)
* 0,5 ts salt
* 3/4 dl cottage cheese
* 1/4 dl rømme, kesam eller kremost
* 1-2 ss vann

Fyll
* En halv løk, finhakket
* En neve purre, finhakket
* 1 fedd hvitløk, finhakket
* Et par never fersk basilikum
* ca. 200 g spinat, grovhakket
* 1 kyllingfilet, i små biter 
* 1 egg
* 1 dl melk 
* 1 dl fløte
* Fetaost
* Pinjekjerner
* Revet ost
* Salt og pepper

Paideig
1. Sett ovnen på 220 grader. Ha smørterninger i en bolle, og bruk nevene til å blande det sammen med melblanding og salt. Jobb med deigen til det blir en smuldrete masse. 
2. Tilsett cottage cheese og rømme, bland med en sleiv. Deigen skal være passe klissete, så tilsett en spiseskje eller to vann om nødvendig. 
3. Bruk hendene eller en slikkepott og trykk deigen ut i en paiform, ca. 24/26 cm i diameter. Prikk deigen lett med en gaffel og forstek bunnen på midterste rille i 10 minutter.

Fyll
4. Mens paibunnen står i ovnen finhakker du løk, hvitløk, purre og spinat. 
5. Ha alt utenom spinaten i en panne på litt over middels varme, og surr det blankt i litt smør. Tilsett den grovhakkede spinaten helt mot slutten, og stek raskt til den klapper sammen. Krydre godt med salt og pepper. Sett til side. 
6. Når paibunnen er ferdig forstekt tar du den ut, setter den til side og skrur ovnstemperaturen ned til 190 grader. 
7. Skjær kyllingfileten i små biter. 
8. Pisk egg, melk og fløte lett sammen. 
9. Fordel kyllingbitene (rå) og spinatblandingen over den forstekte paibunnen, fortsett med noen gode biter med fetaost, hell over melk- og fløteblandingen og avslutt med å drysse pinjekjerner og revet ost på toppen. 
Paien stekes i ca. 30-40 minutter. Servér med salat.

Bon apetit!





*-* Jeanette Bækkevold *.-*

Kommentarer

  1. Mmm, dette hørtes godt ut, mannen lever glutenfritt han også og det er så vanskelig å finne på ting å spise, men dette skal prøves :)

    SvarSlett
  2. Her liker vi paj, så selv om vi ikke har celiaki, så ska jeg teste den pajen, Den virker veldig god og bildene gjorde jo susen!

    SvarSlett
  3. Den så kjempegod ut, også pai som er så godt!
    Du tar jo de lekreste bilder - virkelig nydelig så det ut!
    NÅ har jeg fått hvitløken - JEG ER SÅ FORNØYD!!
    Takk for din anbefaling, jeg har linket til deg i innlegget, for uten dine ord er jeg ikke sikker på om jeg hadde handlet enda... Det er veldig kaldt her enda, så jeg har ikke fått slitt den ut.., men jeg skal jo ha den i mange år - og snart - snart kommer varmen! Og da Jeanette - fra en hvitløk til en annen - da skal vi slappe av da :-)
    Fortsatt god sommer - og igjen takk!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  4. Å, den så bare kjempegod ut!
    Ønsker deg og dine en superfin Sankthans! Sommerklem fra meg! :)

    SvarSlett
  5. Nam! Elsker pai, takk for strålende tips Jeanette!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Give away!