Tips til gravide

Idag blir det et innlegg for spesiellt interesserte!

(Gravid i uke 30, 15 dager før tvillingene kom til verden.)

Da jeg endelig ble gravid, startet jakten på de gode rådene. Hvor får man fine gravidklær? Hva slags utstyr trenger vi?  Hva er lurt å tenke på?

( Lukas til venstre, Milian til høyre.)


Nå er tvillingguttene mine over fire måneder gamle, og det er min tur til å gi gode råd videre til dere ny-gravide der ute!
Jeg har samlet mine beste tips, noen kreative, noen praktiske.

Graviditeten:
1. Klær: H&M har deilige mammabukser, både olabukser og joggebukser. Olabuksene er så deilige at jeg bruker de enda! Kjøp litt gravidklær så du føler deg vel, det finnes mye som ikke er dyrt. Ellers er tights og lange singleter veldig kjekt.

2. Skriv dagbok! Man glemmer utrolig fort. Det er gøy å lese for seg selv, enda gøyere hvis du får en datter en gang som lurte på hvordan din graviditet var:-) Helsesøster/jordmor har en gratis dagbok som de deler ut.

3. Planlegg dåp/navnefest. Det er nå du har tid, det har du ikke når babyen er ute:-)

4. Kjøp en spilledåse og spill den for magen hver kveld. Vi gjorde dette da gutta lå i magen, og de blir fortsatt rolige av den melodien. Babyer husker lyder de hørte i magen:-)

5. Lag en egen notatbok for graviditeten og tiden etterpå. Det gjorde jeg, og på de første sidene sto den viktigste informasjonen til far: Når han skulle ringe sykehuset (hvor lenge mellom riene osv), nummeret til sykehuset, personnummeret mitt (ikke regn med at mannen din husker det, når du står der med en dam rundt bena og hyler at han må ringe fødeavdelinga!) og de viktigste sakene vi måtte huske å ta med til sykehuset.
På de neste sidene skrev jeg ned litt hva vi hadde av utstyr og klær, så jeg skulle ha litt oversikt. Siden brukte jeg boka til å skrive ned navn vi tenkte på,  fødselen min, og dagbok under sykehusoppholdet. I boka skrev jeg også ned ting jeg ikke ville glemme, som navnet på noen jeg var der sammen med o.l.

6. Involvér familien! Jeg skrev en sms hver mandag i løpet av svangerskapet, som jeg sendte til mor, søster og svigermor. Der skrev jeg hvilken uke jeg var i nå, og hva som skjedde inni magen denne uken. (F.eks "Uke 16: Fosteren kan nå både suge, svelge, tisse og gjøre pustebevegelser.") På den måten blir familien mer involvert og føler at de tar del i graviditeten. (Viktig å ta godt vare på fremtidige barnevakter!)

7. 3D-ultralyd: Vi ble skikkelig skuffa, og kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Bildene viste bare gule, uformelige klumper. Kanskje kunne du skimte en nese og ei hand hvis du la godvilja til. Det er ikke alle som får fantastiske bilder, verdt å tenke på når det er så dyrt. Vi fikk finere bilder ved vanlig UL.


Fødselen:

1. Drit i hvordan du ser ut, på sykehuset er det behagelige klær som gjelder. Alt annet blir uviktig. Stor joggebukse, diger genser med glidelås (du skal fram med puppen hele tida!), tjukke, varme sokker,  god og stor amme-BH og store truser. (Du må gå med kjempebind noen dager etterpå.) 

2. Husk å ta bilder! Mange angrer på at de ikke tok flere bilder, kanskje ikke akkurat rett-på-bilder under selve utdrivningsfasen, men rett etterpå når babyen er født. Det er lett å glemme da det er en kaotisk situasjon. Men snakk om det på forhånd, for dette blir pappaens jobb. Vi hadde avtalt at min kjære skulle ta litt bilder under fødselen hvis han følte det passet, og det er jeg glad han gjorde. Det er kjære minner fra en fantastisk fødsel!

3. Skriv ned fødselen så fort du får overskudd, helst i løpet av noen få dager. Du tror du kommer til å huske det resten av livet, men sakte men sikkert glemmer du.

4. Bytt jordmor med en gang, om du føler dere ikke har kjemi. Du skal gjøre ditt livs viktigste jobb, da kan du ikke ha mennesker som ikke forstår deg rundt deg, Det er helt legitimt å spørre om å bytte jordmor, men gjør det med en gang, ikke vent til du er så drittlei av du ikke holder ut lenger.

5.  Ta et førstehjelpskurs for spedbarn. På sykehuset tilbyr de dette gratis, du må bare spørre etter det! Det reddet livet til den ene gutten vår. Vi tok et kurs på sykehuset, og to dager etterpå fikk jeg dessverre bruk for kunnskapen. Du vet aldri! På sykehuset har de dukker du kan trene på, det er veldig anderledes å gjøre det i praksis, enn å lese det i en bok.


Utstyr:

1. Cozyfix ammepute. En bananformet pute som babyen kan ligge på under amming. Det finnes hundrevis av varianter. Jeg har to, men den jeg er mest fornøyd med heter Cozyfix. Denne typen har de på nyfødtavdelinga på sykehuset, og er fin fordi den er hardere enn de isoporkulerbaserte. Jeg syns den gir bedre støtte, babyen kommer nærmere brystene, og siger ikke ned. Ammeputene med isoporkuler siger, og det blir lett en "grop" mellom deg og babyen. Cozyfix har et belte du spenner på deg, så dette ikke skal skje. Den er kanskje ikke like visuellt vakker som andre, der du kan velge stoff osv, men når alt kommer til alt er det viktigst at den er praktisk.
Puten er vel verdt investeringa, og den finner du bl.a HER.




(Foto: ammebutikken.no)


2. Vogn. Kanskje den vanskeligste investeringa av dem alle. Jeg har Easywalker duo, og den er super til tvillinger. Lett å ta baggene av og på, og den er skikkelig fin å se på! Sittedel kan settes på når de blir større. Den er lett å trille, både på sommer- og vinterføre. Hjulene kan tas av, så den er lett å transportere. Eneste minus: liten plass under vogna. Du trenger handlenett i tillegg om du har planer om å trille til butikken.
Et generellt råd: Ta en tur over grensa. Vi sparte cirka 4000,- på vogna.




(Foto: easywalker)


3. Gulpekluter og tøybleier/flanellbleier. Når du tror du har kjøpt mange nok, kjøp noen til! Det går mye av dette. En venninne tipset meg om tøybleiene av flanell, og nå gir jeg tipset videre til deg. Dette er store kvadrater av flanell, som kan brukes til alt fra å tørke gulp til håndkle når man bader. Deilig og myk! Disse kan kjøpes f.eks HER. Kjøp mange.

4. Mesoft. Små 10x10 cm kluter som brukes til vask ved bleieskift. (Og alt mulig annet)
Et alternativ til våtservietter, som inneholder kjemikalier som ikke er bra for den sarte babyhuden. Jeg har ikke brukt en eneste vårserviett siden gutta ble født. Jeg vasker kun med Mesoft og vann. Hvis du skal bort, kan du fukte en bunke og legge i en pose du knyter igjen. Fåes på apotek, f.eks HER.

5. Klær: Det finnes utrolig mye søtt, men i hverdagen er det enklest med praktiske klær. Derfor går det mest i body og strømpebukse her i gården. Sokker er håpløst, de faller av med en gang.

Når babyen er født:

1. Lag en minneboks. Kjøp en stor eske og fyll den med minner etterhvert. Få noen til å kjøpe dagens avis den dagen du føder. Jeg hadde på forhånd avtalt med søstera mi at hun skulle kjøpe avisen når jeg fødte. Tenk så gøy det er om 20 år å ha avisen fra den dagen! Andre ting jeg har lagt i minneboksen til gutta er den første bleia (ikke brukt, selvsagt!), effekter fra sykehuset (vi var innlagt i 6 uker), den første bodyen og en 50-øring. (De går ut av produksjon i morgen!)
Legg minner i boksen etterhvert, ikke tenk at du skal gjøre det "en dag", da blir det ikke noe av!

2. Fotoalbum. Her gjelder det samme: Hvis du ikke bestiller printer av de digitale bildene dine med en gang og setter de i album, så blir det ikke noe av. Hvis du venter ett, to, tre år, så blir haugen med bilder så stor at prosjektet føles uoverkommelig.  Få noen til å sitte barnevakt og få det gjort!

3. Smaksprøver. Når babyen er fra 4-6 måneder, kan man begynne med litt grøt. Men man kan også begynne med litt smaksprøver. Gutta våre er nå litt over 4 måneder, og vi fikk tips fra en ernæringsfysiolog på sykehuset om at vi kunne gi de litt smaksprøver på ting, før vi starter med grøt. Små barn har noen perioder der de er veldig åpne for å smake på nye ting, og hvis man er flink til å gi de smaksprøver på masse forskjellig da, så skal barna visstnok bli mindre kresne senere. Jeg tar bare bittelitt på fingeren, det er snakk om veldig lite altså. Gutta mine har smakt både potet, gulrot og kålrabi. Da moser jeg det og blander med litt vann, så konsistensen blir flytende. De har også smakt på olivenolje, is og suppe:-)

4. Tran. Husk å begynne med tran fra ca 4 ukers alder. Selvfølgelig veldig bra for barnet, men det er noe griseri. Tran stinker, rett og slett, og ødelegger klær. Det gjelder derfor å finne en metode som funker. Vi har funnet ut at det beste er å gi dem det før sengetid, under kveldsstellet. Da tar vi av de klærne så vi ikke søler på dem, og gir de tran av en liten sprøyte som er til dette formålet. (Den finner du HER.)
Stå klar med papir og tørk av med en gang det blir litt søl. (For søl, det blir det!) Ikke tørk med klut!

5. Pappakurv. Mange nybakte mammaer forventer å få gave av kjæresten sin. Men hva med han? Jeg lagde pappakurv! Rett og slett en kurv jeg fylte med sjokolade, snacks, litt øl og en sånn miniflaske med konjakk, en "verdens beste pappa"-kopp og bamse. Kurven gjemte jeg under et pledd nede i kjelleren, så da han reiste hjem etter fødselen, ba jeg han finne overraskelsen der:-)


Håper du fant noen gode tips!

*-* Jeanette Bækkevold *.-*





Kommentarer

  1. FLOTTE tips! Veldig enig i alt sammen :)

    SvarSlett
  2. Utrolig flott innlegg. dette skal jeg lagre til den dagen jeg blir gravid :) kjempekjekt å få slike råd :)

    SvarSlett
  3. Jeg er da *ikke* gravid, men dette er akkurat sånne ting man helt klart lurer på! Genialt! Lagrer denne, og fikk lyst å lage en sånn lur bok i grunnen, hehe! Takker!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!