Nytt kjøkken!


Endelig fikk jeg tid til å ta litt bilder av det nye kjøkkenet! Babyene sov samtidig sammenhengende i ca 2 1/2 time på dagen idag, så da heiv jeg meg rundt og fikk tatt noen bilder i hui og hast:-)

Idag er det nøyaktig 4 måneder siden tvillingene kom til verden. De kom plutselig, nesten 8 uker for tidlig. Det var selvsagt ikke planlagt, så kjøkkenet var litt under halvferdig... Huff.
Så mens jeg og gutta var på nyfødtavdelinga, måtte mannen min pendle mellom oss, jobb og oppussing. Stakkars mann!
Men det ble ferdig tilslutt, etter iherdig innsats fra både familie og venner. På sykehuset lagde jeg en slags plan over hvor jeg ville ha alle kjøkkentingene (som lå lagret i spisestua. HELE kjøkkenet...)
og vår snille familie hjalp oss med å sette ting på plass. Herregud, for en jobb!
Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dem. Tusen takk!

Da vi endelig fikk komme hjem med babyene etter noen uker på sykehuset, fikk jeg se kjøkkenet for første gang. Og det var enda finere enn jeg kunne ha forestilt meg!
Å planlegge kjøkken er utrolig vanskelig, og det har vært en lang prosess med mange vanskelige avgjørelser. Det å se det endelige resultatet var ubeskrivelig!

Da er det vel på sin plass med før- og etter-bilder?
Kjøkkenet vårt var helt greit egentlig, men det fungerte ikke i praksis.

FØR:
På den siden av kjøkkenet som er utenfor bildet, mangler en del av gulv og tak, etter at vi utvidet kjøkkenet med cirka 1 meter da vi pusset opp stua.

ETTER:

Tadaaaa! Drømmekjøkkenet!
Vi gjorde om på planløsninga, og det gjorde at kjøkkenet virker mye større!
Det eneste som er litt dumt, er at vi måtte sette inn mindre vindu. Men da fikk jeg sprossevindu, som jeg ønsket meg:-)

Jeg var veldig sta på at jeg ville ha spiseplass på kjøkkenet. Mannen min kunne helst droppet det, eller tenkt seg en spisebar, men det er jeg helt imot. Det er ikke like romantisk, syns jeg, dessuten upraktisk med to babyer i hus.
Veldig fornøyd med at vi klarte å skvise inn et bord!

En gammel kjøkkenvekt jeg har kjøpt på bruktmarked. Bare til pynt.


Vasken er noe av det jeg er mest fornøyd med. Den er stor, så det er plass til f.eks et stekebrett oppi den. 

En annen grunn til at jeg elsker vasken er dette: Uttrekkbar munnstykke. (Heter det det?)
Veldig praktisk!

Kaffehjørnet.
Vi har valgt svart laminat benkeplate. En vakker dag skal vi ha svart steinplate, men siden det koster skjorta må det vente:-)

Kapselholderen er kjøpt på Lefdal.

Innredningen er fra Ikea. Vi sjekket MANGE kjøkkenleverandører, ingen var i nærheten av Ikeas priser.
Kitchen aid-maskinen fikk jeg av mannen min til jul:-)

De små firkantene på veggen er høytalere. Det er sånt jeg ikke bryr meg så mye om, men NOE må mannen få bestemme. Så da ble det høytalere. Viktig med musikk på kjøkkenet, skjønner du:-)

Note to self: Stryke duk.

Bilder som venter på å få komme opp på veggen. Må bare tenke litt på det først:-)
Gaffel og skje er fra Kremmerhuset, reproduksjon av gammel plakat fra en vinkjeller i Champagne og et fint kart-bilde jeg har kjøpt på loppis.

Industrilampe fra Living.

Vi valgte et såkalt "side-by-side"-skap, og er superfornøyd med det! Kjøleskap til høyre, fryser til venstre. Kjøleskapet har vann- og isdispenser.

Hyllene rundt kjøleskapet er egentlig en nødløsning, etter at vi ombestemte oss for type  kjøleskap i siste liten. Dermed ble kjøleskapet litt for stort for de opprinnelige målene, og det var ikke pass til store overskap. (som det til venstre.) Løsningen ble små hyller, og det er jeg glad for, for det er veldig praktisk:-)

Vinstativ ved siden av kjøleskapet.

På veggene er det hvite metrofliser.


Og Mini har fått egen matplass:-) Skiltet skal opp på veggen etterhvert.

Jeg brukte utrolig mye tid på research og planlegging av kjøkkenet vårt, så jeg tenkte jeg skulle liste opp noe av det jeg er mest fornøyd med, hvis du går med egne kjøkkenoppussingsplaner:

* Stor vask, plass til stekebrett og andre store ting.
* Vask med uttrekkbart munnstykke.
* Mest mulig skuffer. Det er mye enklere å holde orden.
* Minst mulig hjørneskap. (Det blir bare rot.)
* Avfallssortering under vasken.
* Uttrekkbart hjørneskap, så det er mulig å komme til det som er aller innerst.
* Skap opp til taket= slipper å tørke støv oppå skaper.

* * * * * * *

Puh!
Nå er jeg helt kake, det er slitsomt med tvillinger. Ihvertfall når de nekter å sove for kvelden!
De har vært kjempeflinke til det helt til nå nylig, plutselig vil ingen sove når det er natt, og vi bruker fort et par timer før de sovner. Da er det å fly ut og inn av soverommet og stappe inn smokker, roe, bysse... Og når den ene endelig sovner, våkner gjerne den andre:-) Jaja, satser på at det blir bedre tider snart!
Nå skal jeg stupe i seng!
God natt:-)

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. For et kjøkken,råfint!!:)

    Klem

    SvarSlett
  2. Gratulere med nytt kjøkken!
    DU og du så lekkert det ble
    Og det virker også mye større enn det gamle
    Stilig!
    Klem

    SvarSlett
  3. Det blei i alle fall VELDIG fint til slutt! Og desse to luringane dine finn nok ut at det er greit å sove når kvelden kjem, etter kvart... ;)

    klem,
    e

    SvarSlett
  4. Det blir roligere tider når barna flytter ut sånn om ca 18 år ;D hehe. Småbarnstiden er tøff men det blir bare bedre og bedre for hver dag som går, man må prøve å bare nyte det så godt man kan midt i kaoset ;) Nydelig kjøkken! *♥*

    SvarSlett
  5. Wow, så fint det ble!!
    Jeg har også tvillinger, 2 jenter :) De blir snart 7 år allerede, tiden flyr ;) Moro med tvillinger, du har mye å se frem til!
    Ha en fin ukestart!
    Klem
    Camilla

    SvarSlett
  6. Så utrolig fint!! Gratulerer med nytt kjøkken :-)) vi har nettopp fått nytt også...helt herlig ;)) klemmer Elisabeth

    SvarSlett
  7. Å så flinke dere har vert! Ja det er ikke en lek å planlegge å bestemme hvordan man vill ha eller ikke vill ha det i sitt kjökken!
    Det ble jo veldig fint nå når det er klart. Kos dere med kjökkenet og barna, nå når de er så små, det går veeeldig fort att de vekser opp og blir store...
    Jeg har to gutter som allerede er 12 og 15år og jeg syns det var igår som de var små...
    "Små barn små bekymmer. Store barn store bekymmer..." Sier de her Jeg trodde aldrig jeg skulle si det men det er sorgelig sant det...!
    Ha en herlig uke
    klem fra Lena

    SvarSlett
  8. Hej

    Tillykke med dit nye køkken det er so flot !!
    Sove godt og ha en rigtig god mandag !
    Kram Diana

    SvarSlett
  9. for et flott kjøkken!
    her kommer dere nok til og trives kjempegodt... og det er lurt med spiseplass på kjøkkenet når man har små hvertfall:)

    det bir bedre tider med tvillingene... mine tantetvillinger samsover nå, men gjorde ikke det i begynnelsen... det gjør jo det hele til et ork! bare stå på! det bir bedre:)

    klem ellemell

    SvarSlett
  10. Hei på deg,

    Såååå lekkert kjøkken dere har fått..
    Nydelig kjøkkenbord også :)

    Love it!

    Ha en fin ny uke,
    Klem Jatte♥♥

    SvarSlett
  11. Åååh! Det ble nydelig! Nå angrer jeg på at vi ikke valgte hvitt på veggen over benken...

    SvarSlett
  12. Det ble utrolig fint!!
    Tenker dere trives godt på dette kjøkkenet, ja :)

    Ha en fin dag!
    klem

    SvarSlett
  13. Utrulig fint kjøkken!! Åh som jeg ønsker meg et nytt jeg og ;) !!
    Høres ut som dere har hendene fulle med tvillingene ja :) Håper alt går bra og at dere får litt avslapping innimellom :)
    klem Tove

    SvarSlett
  14. Kjempeflott kjøkken! Jeg priser megselv lykkelig for at jeg ikke stod midt oppe i oppussing da MiniAngell var nyfødt, dette står det respekt av! :) Sov godt mens du kan!

    Klem!

    SvarSlett
  15. Så utrolig fint, Jeanette!!:) Helt nydelig..
    Deilig med praktisk kjøkken..
    Gleder meg til vi er helt ferdige vi også.. Fy så lei jeg er av oppussing..

    Skjønner at du er sliten med to små i hus.. Jeg er utslitt med en på 4 1/2 og en på straks 1 år.. Søvn får vi igjen om noen år tror jeg..

    Ha en fin kveld!

    stor klem

    SvarSlett
  16. Så fint det ble og herlig med lure tips! Vi er i planleggingsfasen av endring på kjøkkenet, så det kommer veldig godt med :)

    SvarSlett
  17. Så fint det ble! Hva heter vasken, og er den også fra Ikea?

    Hilsen Jeanette E.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager sent svar, så ikke denne før nå:-S. Vasken er fra IKEA ja, husker desverre ikke hva den heter. Jeanette:-)

      Slett
  18. Hei!
    Så fint kjøkken du har! Vi holder på å planlegge kjøkken nå. Lurte på hva dette kjøkkenet heter. Vil gjerne ha glassdører med ruter, men finner bare lidingø som har dette.

    Hilsen Ellinor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk:-) det heter Adel (med tøddel over A'en, får ikke til på iPhone!)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!