Kjøkkeneksperiment og vårtegn

Det er visstnok den store vaffeldagen idag! Stor sjans for at det blir vaffelrøre på 'a mor i kveld, altså.
I mellomtiden viser jeg frem noe annet hjerteformet, som er en oppfinnelse fra forrige helg:
Jeanettes fryktelig usunne, men supergode sjokolade- og peanøttkjeks.
Jeg elsker å eksperimentere på kjøkkenet, og disse ble faktisk dritgode, om jeg får si det selv.
Her er oppskriften:

Kjeks:
190 g romtemperert smør
150 g mel
80 g melis

Fyll:
Nugatti
Melkesjokolade
Salte peanøtter




Slik gjør du:
Pisk smør og melis hvitt, og ha i melet litt og litt.
Bland til en smidig røre.
Sett deigen en times tid i kjøleskapet, da blir den lettere å jobbe med.
Papp den gjerne inn i plastikkfolie.

Kjevle så deigen ut på en godt melet overflate, og stikk ut kaker med pepperkakeformer eller lignende.
Kakene skal være ca 1/2 cm tykke.
Legg på brett med bakepapir og stek på 175 grader i ca 10 minutter.

Avkjøl kakene på rist.
Smør så forsiktig på et lag med nugatti på kakene, og strø peanøtter over.
Smelt melkesjokoladen i vannbad, og hell smeltet sjokolade over kjeksene.
La stivne, og NYT!



* * * * * *

Idag våknet jeg opp til et bombesikkert vårtegn:
Katten vil ut.
Han vekket meg cirka 178 ganger mellom 06:00 og 08:00, og prøvde alle mulige teknikker:

Søt mjauing, av den lange, bedende typen.
Masete, korte mjau.
Maling, med påfølgende stanging av sitt hode mot mitt.
Mjauing, av den klagende typen, inn i øret mitt.
Pusting og sleiking i øret.
Og tilslutt: Ta sats og hoppe opp på meg, for så å snu seg veldig uskyldig og se på meg når jeg bråvåkner.
Å, så fint du er våken! Jeg har nemlig lyst til å gå ut.

Hmpf...
Jaja, hvem trenger vekkeklokke når man har en våryr pus?:-)

God helg!
*-* Jeanette Bækkevold *-*


Kommentarer

  1. De så utrolig nydelige ut:) De må prøves:)

    W

    SvarSlett
  2. De så supergode ut! De skal garantert testes ut:-)

    Ha en herlig helg!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  3. Disse så bare livsfarlig goe ut:)
    klemklem

    SvarSlett
  4. Disse så utrolig gode ut, MÅ prøves.. elsker alt med sukkulade ,))
    Har klipt & limt, tusen takk for at du deler ^^
    Nommen, søte pusekatten da ;)
    Ja våryr kan man bli i disse dager <3
    Kos deg masse i helgen!!
    Vårklem
    Anki

    SvarSlett
  5. ojojoj!
    disse så altfor gode ut!
    yes, i dag sykla jeg til jobben for første gang, det er vår!

    SvarSlett
  6. Og uten kaloriar!!! :) Såg alldeles livsfarleg gode ut! Og ja; våryre kattar for tida. Ein katt hadde stråla ned inngangsdøra vår i går... Herleg lukt... Gjekk med ein del Jif spray :)

    God helg!
    E

    SvarSlett
  7. mmm kjeksene ser skikkelig delish ut! og søte pusen da ♥ klart man må ut og nyte våren... *♥*

    SvarSlett
  8. tee heeee heee :D festlig pus du har ... & de kjeksene er fantastiske og må prøve-lages ja :D
    ha en knall helg !

    SvarSlett
  9. Hihi...veldig gjenkjennbart det med pusen...Slutt på tiden da man må dytte den i rumpa for å få den ut...:)

    SvarSlett
  10. Når jeg leste om katten så så jeg for meg denne med en gang: http://www.youtube.com/watch?v=w0ffwDYo00Q

    ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!