Interiørdama

Som interiørfotograf er jeg så priviligert at jeg får lov til å fotografere norske hjem. Folk er fantastiske.
Én telefon eller epost fra meg, og folk pusser opp, rydder, vasker, setter bort unger og tar fri fra jobben for at jeg skal komme. De baker og pusser opp møbler og ringer verden rundt for å få tak i en spesiell ting de bare ha på bildene. De sover tre timer natta før vi skal komme. Det er fantastisk.
Alle jeg møter gir litt av seg selv, de lar meg få komme inn på deres helt private flekk i verden.
Og de lar meg vise det i et blad.
Jeg er veldig takknemlig. Og ydmyk.




 Jeg elsker å få lov til å komme på besøk til folk. Det er utrolig gøy å se de praktiske, kreative og sprø løsningene folk finner på.  
Nå besøker jo jeg en god del hjem i året, og jeg snakker med enda flere mennesker. Jeg møter alle typer folk, men det som slår meg er at vi damer (som det jo er mest av, beklager!) er mye mer like enn vi tror.
Jeg kaller henne bare Interiørdama.

Når jeg spør Interiørdama om jeg kan komme på besøk, sier hun: Jammen, hjemmet mitt er da ikke bra nok for et interiørblad!?

Joda, sier jeg. Det er det.
Da sier Interiørdama: Oj, da må vi male ferdig kjøkkenet/ få montert opp skapet/ legge fliser på badet først!
Jada, sier jeg. Det skal du få lov til.

Og etter noen dager pleier jeg å få følgende mail:
Tusen takk for at dere skal komme! Endelig fikk jeg gubben opp av sofaen, og nå står han her på stegan og skrur opp den lampa som har ligget på vent i seks måneder! Kan dere komme litt oftere?!

Den dagen jeg og journalisten skal komme er Interiørdama supernervøs. Hun har sovet tre timer den natta. Hun har stryki duker til klokka fire på mårran. Ungene har fått beskjed om at kakene er til pynt og at de ikke skal leke på rommet sitt. Hun har iskalde fingre. Hun svetter, og lurer på hvordan dette skal gå.
Men så ringer vi på døra, også viser det seg at vi ikke er så skumle alikevel. Vi sier at huset er fint, og forklarer hvordan vi jobber. Noen timer etterpå er det over. 
Når Interiørdama har vinket farvel til oss og tatt et dyyypt åndedrag, kolapser hun i sofaen, med bena på bordet, mens hun spiser opp resten av sjokoladekaka hun hadde bakt.
Neida. Det siste var tull. Da er jo ikke jeg der, så det vet jeg jo ikke.
Men det hadde ihvertfall jeg gjort! 

Uansett. Tusen takk til alle dere fantastiske, flinke damer som stiller opp! (Og til mennene, selvsagt. Men let's face it: De har ikke så mye de skulle ha sagt?!:-)  )
Uten dere hadde det ikke fantes interiørmagasiner.

* * * * *

I morgen tidlig reiser jeg til Bergen. Der skal jeg møte en journalist, og sammen skal vi lage flere interiørsaker i løpet av et par dager. Vi har mange spennende hjem på planen, og jeg gleder meg!

Imens legger jeg ved noen bilder av bursdagspresangen jeg fikk av venner og familie: En berberpute!
Den har jeg ønsket meg, jeg syns den er fantastisk nydelig.



Ha en fin onsdagskveld, Interiørdama!

*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. ...Du skriver så godt Jeanette..
    Du er ei herlig frøken med en fantastisk energi..
    Digger deg :)

    SvarSlett
  2. Som om jeg skulle sagt det selv!

    Når jeg tenker meg om, det skal jeg jammen gjøre! Takk for deilig inspirasjon - jeg digger deg også.

    eva

    SvarSlett
  3. Selv om jeg ikke har vært i noen blader så er beskrivelsen av interiørdamen akkurat slik jeg ville oppført meg.. hehe. Artig skrevet.

    Klem Madelén

    SvarSlett
  4. Denne var herlig! Og her tror jeg det er MANGE som kjenner seg igjen! Jeg fikk meg en god latter i hvert fall :)
    Riktig god tur til Bergen! Klem Nina

    SvarSlett
  5. hehe.. den var god.. må si jeg kjenner igjen i flere av punktene :)

    Herlig bra skrevet, du virker som en suoer dame Jeanette :)

    Stor klem fra Svingen!

    SvarSlett
  6. Tusen takk og i like måte! Bloggen din er så herlig:)

    SvarSlett
  7. Herreguuuud som jeg kjenner meg igjen! Jeg var UTSLITT etter dere dro fra huset, jeg sov resten av uka, he,he.. Utrolig bra skrevet!! Du er priveligert som har så kul jobb ; )

    SvarSlett
  8. Hihi..huff.
    Kjente den med barna som ikke får leke på rommet;)
    Tror du har den BESTE JOBBEN!

    Stoor klem!

    SvarSlett
  9. hehe er vell sånn det er;)
    og de fleste menn trenger vell ett spark i baken av og te:D
    Du har en råflott blogg:D

    SvarSlett
  10. Haha, akkurat som jeg forestiller meg at det må være :D

    SvarSlett
  11. Ha ha dette var jo akkurat det vi snakket om! Utrolig kjekt å ha dere på besøk, og veldig hyggelig å treffe en annen blogger real life!

    Og du har helt rett - ungene stupte i muffinsfatet... gikk tilbake til å leke og rote på rommene, og mor - ja hun er synket ned i sofaen for en stund- etter å ikke vært nedpå de siste dagene!

    Og skulle ikke bildene kunne brukes - så er hvertfall huset renere enn det noensinne har vært! God helg!

    SvarSlett
  12. Hei,
    Skikkelig på kornet dette innlegget!
    Det er en utfordring til deg inne på bloggen min - artig hvis du vil ta den (om du ikke allerede har hatt den, da!)!
    Hilsen fra Cathrine :-)

    SvarSlett
  13. Ja du er heldig du også som har en jobb du trives i..Sikkert veldig gøy å reise rundt å se så mange flotte hjem. Lykke til videre:))

    SvarSlett
  14. Hihi, herlig innlegg Jeanette ! :) Du har virkelig drømmejobben. ♥

    Er så mye jeg skulle ha gjort annerledes når dere var her, mye som skulle ha blitt satt opp og gjort osv... Veldig greit å være etterpåklok vet du, hehe... Flere ting her nå som gjerne skulle ha vært med på bildene. Og må ærlig innrømme at jeg var stuptrøtt pga søvnmangel denne dagen. ;)

    Nydelig bilde av deg, herlig blikk ! ♥

    Ønsker deg en strålende kveld. :)

    Stor klem fra Anette

    SvarSlett
  15. Det må være herlig å ha en slik kreativ jobb, og alle de fine hjemmene du får besøke:-)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  16. Hihihi jeg ler meg ihjel:D
    Akkurat sånn jeg ser for meg det er når dere kommer;) Må være fantastisk morsom jobb du har:)

    God tur til Bergen:)

    Klem Lise

    SvarSlett
  17. Hei Jeanette! Jeg tror du har verdens beste jobb, det må være kjempe, kjempegøy å få komme hjem til folk på den måten!! Tøft bilde av deg. God tur til Bergen og ha en flott helg. Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  18. hi,hi... så sant, så sant!

    klem beate

    SvarSlett
  19. Vet ikke om jeg kan si dette offentlig, men den berberputa di er virkelig grisefin!! :o) ..og SOM jeg vil ha en helt lik:o)

    Interiørdama ja.. haha.. jeg er rimelig sikker på at du har truffet riktig på de fleste av oss Jeanette. Akkurat slik ville jeg nok vært ja:o)
    ..når jeg tenker etter så tror jeg at jeg stort sett alltid har vært slik når folk jeg vil imponere skal entre huset mitt. Slik : "svigermor på besøk, han over-ingeniør-kameraten-med-kona-som-ryktes- at -har- en-egen-interiørbutikk-kommer på kaffe idag".. ja, du vet kanskje ;)

    Har vel roet meg litt etter at jeg har blitt litt eldre og er ganske sikker på smaken min, som hverken er trendy eller "tør bare å sitte på kanten av denne sofaen siden den er så dyr"-stil. Hahaha.
    Det hjelper på å roe nervene at folk sier de trives så godt her, og at de kommer oftere og oftere :o)

    Oj. Dette ble langt!
    Hoppla. Ha en vakker dag!

    Klemmer fra Line

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!