Rosemuffins


På min favorittbutikk Himmelrommet kjøpte jeg før jul en kakeform til roseformede muffins. Jeg måtte jo prøve den, og det ble så fint!
Jeg elsker å bake muffins. Det kan serveres til en hvilken som helst anledning, avhengig av pynten. Hvit topping og sølvglitter til bryllup, rosa melis og hjerter til valentines, grønn melis og minifotball til guttebursdagen.
Det må være verdens mest allsidige kake.


Slik ser selve formen ut.

 
Nå er det litt dårlig gjort av meg å legge ut kaker på bloggen i disse januar-slanke-tider, føler jeg, og derfor  skal jeg kompensere med en sunn muffinsoppskrift jeg fant på nettet. (Jeg har ikke prøvd den, men skal!)



Sunne muffins



(Ca 12 stk)

120 g havrekli (eller hvetekli)
120 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 klype salt
100 g uraffinert sukker
120 g blåbær (gjerne frosne)
2,4 dl yoghurt naturell
2 ss olje (f.eks solsikkeolje)
1 ts vaniljeessens
2 stk egg, romtempererte



Slik gjør du

* Forvarm ovnen til 180 grader.
* Bland sammen kli, mel, bakepulver, salt og sukker til en jevn blanding i en stor bolle.
* Ha i blåbær og bland forsiktig
* Bland sammen yoghurt, olje og egg i en annen bolle.
* Hell denne blandingen over de tørre ingrediensene. Bland forsiktig med en slikkepott til du ikke lenger  ser spor av mel. Blandingen blir klumpete, men skal ikke blandes for mye.
* Hell blandingen i muffinsformer. Fyll bare opp til 3/4 av formene.
* Stek i minst 15 minutter, til de har stivnet og er gylne. Det kan ta opptil 20-25 minutter.

Lykke til!

Jeg skal til Berlin på jobb i morgen og blir borte over helgen, derfor blir det ikke baking på meg nå. Men kanskje neste helg!

Nyt helgen!


*-* Jeanette Bækkevold *-*

Kommentarer

  1. najs!!!

    god tur til berlin!

    klem beate

    SvarSlett
  2. Muffins er kommet for å bli:-)

    Søte former!

    SvarSlett
  3. GOD TUR til Berlin!!
    Og milde muffinsen altså - for en lekker løsning!! Vet du, med slike sveisene saker - OG sunn oppskrift, jadda det perfekte januarinnlegg :))
    Tusen takk for at du deler - tror nok jeg må ha en sånn...
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  4. Åå Berlin, der var jeg for en måned siden.
    Anbefaler deg å dra på innom en Starbucks Coffee, drikke god kaffe og spise nydelig ostekake. Kjøpte med meg kaffe hjem derfra,nydelig, angrer at jeg ikke kjøpte flere kg....
    Og ta turen innom Ka De We Berlins flotteste varehus, med toppetg. fylt med de deiligste delikatesser...
    Ønsker deg god tur! Klem : )

    SvarSlett
  5. Hihi så artig, Himmelrommet er en av mine store favoritter også. ♥ Var der faktisk i går og kjøpte diverse på salg. ;) Du vet vel at hun selger ut alt interiøret til 50%´nå, hun tømmer lageret før det blir litt ombygging der borte.

    Denne formen var bare superfin da, dumt jeg ikke så denne på salg i går.

    Kos deg masse i Berlin Jeanette ! ♥

    Klem fra Anette

    SvarSlett
  6. Jeg har begynt på kampanje mindre meg. Din muffingsoppskrift var som bestilt. Kjempefin blogg du har.
    God tur til Berlin.
    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!