Julekalender


Da nærmer adventstiden seg med stormskritt!
Jeg lager julekalender til mannen min hvert år, og i år tenkte jeg å gjøre meg litt ekstra flid med den.
Istedenfor å kjøpe forskjellig papir og henge opp gavene på julekalenderen han har fra før, har jeg laget små esker som jeg skal legge i en kurv.


Dette var utgangspunktet mitt, noen små esker jeg kjøpte på Nille en gang for lenge siden. Kjekke å ha, tenkte jeg, men de er ikke spesiellt pene!


Jeg var nylig på kurs, og der lærte vi å bruke akrylmaling og en liten svamp-pensel til å male papp med, for å få et nostalgisk "shabby chic"-preg. Jeg "vrengte" eskene for å få den rene pappflaten ut. Akrylmalingen tørker veldig fort!


Når malingen har tørket, dro jeg lett over med fint sandpapir for å få frem litt av pappen under. Da blir det litt slitt preg.


Jeg brukte blandt annet strimler av et ark med "gotisk skrift", glansbilder av nostalgiske engler og naturtråd.


Tallene lagde jeg på små biter av lyse ark. Lagde hull med hjertehullemaskinen min og brukte en annen teknikk jeg lærte på kurset: distressing. Det er den kanten dere ser på papirbitene.


Slik gjør du det: bruk et stempel, gjerne lysebrunt, og dra stempelet forsiktig over kantene på arket. Eventuellt bruk en svamp for et mykere preg. Det gir en veldig fin skyggeeffekt! Perfekt hvis du vil ha et "nostalgisk" preg.


Og slik blir resultatet!

Kommentarer

  1. Herregud jeg er så imponert at jeg får vondt. Kan ikke jeg få komme å leke med deg på hobbyrommet ditt en gang? Lag en hobbybok, det finnes penger i slikt.

    SvarSlett
  2. Hehe så hyggelig Aina, ja bare å komme og leke på hobbyrommet mitt altså! Kom kom!:-)

    SvarSlett
  3. Så fint!! flinking!
    Ellen W. H.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!