Skumle kaker!

Årets mest skremmende dag nærmer seg!
Mandag 31. oktober er det Halloween. Her kommer det alltid drøssevis med hekser, monstre og zombier på døra hvert år.

I år har jeg laget skumle kaker som  knask og knep'erne skal få. Det går jo en del godteri  på en slik dag, og det kan fort bli dyrt. Å bake kaker er en litt billigere måte å gjøre det på!
Du har hele helgen på deg, her skal du få oppskriften:


Skumle Halloween-kaker

(Jeg brukte en vanlig, rundt pepperkakeform til disse kakene, og fikk ca 90 små kaker)
Du trenger:
100 g sukker
100 g melis
1 ts vaniljesukker
2 egg
450 g siktet hvetemel 
200 g smør

Slik gjør du:
Bland sukker, melis og vaniljesukker.
Tilsett eggene og miks videre.
Tilsett siktet mel og smør, og miks til deigen akkurat kommer sammen.
Kna deigen lett for hånd på et bord med hvetemel.
Pakk deigen inn i plast og la hvile i kjøleskapet i ca 2 timer.
Ta frem litt deig om gangen for  å kjevle ut. Stikk ut kaker og legg på bakepapirkledt bakeplate. Deigen er lettest å arbeide med når den er hard og kald.

Stekes ved 170 grader i 15-20 minutter

Glasur:
(Royal icing)
Bland sammen
* Melis
*Eggehvite
* Litt sitronsaft
* Eventuellt vann

Lag først en ganske stiv glasur, så stiv at det blir topper som ikke renner når du drar den mellomfingrene.
Lag først kanten på kakene, bare lag en sirkel helt ytterst. La dette stivne. Gjør du det på denne måten, renner ikke glasuren utover på kakene!
Når den ytterste kanten har stivnet, vanner du ut glasuren så den blir ganske flytende. Fyll så glasur på resten av kakene.Når også dette laget har stivnet,  lager du en ny glasur (stiv) som du lager ansikter osv med.




Lykke til!
Flere Halloween-innlegg kommer i løpet av helga:-)

*-* Jeanette Bækkevold*-*

Kommentarer

  1. Wow denne skal jeg prøve meg på... KULT!! ,)
    Nyt helgen og bøøø ;))
    Klem klem Anki

    SvarSlett
  2. ..gleder meg til flere, så flott at du legger ut ;))

    SvarSlett
  3. så flink du er som BAKER til Halloween!! :) Hadde jeg ikke tenkt på engang, og klarer ikke lage tid til det heller :) Men så får vi ikke akkurat mange på døra her på Østlandet heller da :)

    Ha en god helg ;)

    lilja

    SvarSlett
  4. Det var jo bare helt genialt! Kjempekule kaker :) Pakker du de inn i cellofan eller bare deler dem ut som de er? Fikk lyst til å bake nå :) *♥*

    SvarSlett
  5. Prøvde meg på disse i kveld, men jeg laget de nok litt vel store jeg da...for jeg fikk bare rundt 20 stk av samme oppskriften...og de var ganske kvalmende hehe:p

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!