Gresskarpai og kjøkkenplaner

God søndag!
Etter at jeg hadde skjært ut gresskaret mitt til Halloween, tok jeg vare på fruktkjøttet. Man kan lage mye rart av gresskar, men det er ikke en spesiellt vanlig ingrediens her i Norge.
I fjor prøvde jeg meg på gresskarscones.
I år har jeg prøvd meg på en tradisjonell, amerikansk gresskarpai. (Pumpkin pie)
Den ble faktisk ganske god, smaker litt som en blanding av eplekake og krydderkake.
Prøv da vel!
Her er oppskriften:
(Funnet på greteroede.no, så da kan vi jo satse på at den er litt sunn også?!)


Gresskarpai:

Paibunn

* 2 1/2 dl siktet hvetemel
 * 1 dl sammalt hvetemel
* 50 g flytende margarin
* 2 dl Sans Kesam Mager
* 2 ss vann

Gresskarfyll

* 6 ss hvetemel siktet
* 1 ts bakepulver
* 1/2 ts salt
* 1 ts kanel
* 1 ts allehånde
* 1/2 ts ingefær
* 1/2 ts muskat
* 2 egg
* 1 dl sukker
* 400 g gresskarpuré
 (Kok opp gresskarfruktkjøttet i litt vann, til alt blir mykt, og mos så alt med en håndmikser. Renn av litt vann før du moser, ved behov.)
* 2 dl Sans Kesam Vanilje
* 1 ts vaniljesukker

 
Slik gjør du:

Elt sammen ingrediensene til paibunnen. La deigen ligge i kjøleskapet ca 30 min,  og kjevle den ut eller klem den ut i en paiform, ca 22 cm i diameter. Prikk bunnen med en gaffel, og forstek paiskallet midt i ovnen på 200 °C i ca. 12 minutter.

Bland så sammen mel, bakepulver, salt, kanel, allehånde, ingefær og muskat. Pisk egg og sukker lett sammen. Tilsett gresskar, vaniljekesam og vaniljesukker. Ha fyllet i paiskallet og stek ved 180 °C i ca. 30 minutter.
Del paien i 12 stykker og server den lun eller avkjølt.

 
Velbekomme!

* * * * * * * * *

Dette var faktisk den aller siste retten jeg lagde på det gamle kjøkkenet mitt!
Nytt kjøkken er bestilt fra Ikea, og idag har jeg og mannen ryddet hele kjøkkenet ut i stua... Alle skaper og skuffer er tømt, og i morgen begynner arbeidet med å rive den gamle innredningen.
Den er forsåvidt helt grei, så den skal vi bruke på vaskerommet, tror vi. Det er jo bare dumt å kaste et helt greit kjøkken.
Men kjøkkenoppussing har stått på planen hos oss lenge, vi mangler blant annet en bit av taket og gulvet etter at vi utvidet rommet i første oppussingsrunde. Men økonomi og forsåvidt arbeidslyst har satt en stopper for det prosjektet, inntil nå! Vi pusset opp hele første etasje konstant i ca 2 1/2 år, og da var det godt med en pause. Det er begrenset hvor lenge man orker å leve med et tynt lag gipsstøv på alt man eier.

Men nå er vi altså i gang igjen, kjøkkenet kommer om ca 3 uker, og før den tid skal vi bygge nye vegger, nytt tak, nytt gulv, det skal flislegges, males osv osv.
Jeg håper vi blir ferdige før jul, og krysser fingrene for at tvillingene i magen ikke finner ut at de skal komme ut for tidlig:-) Jeg er nå 25 uker på vei.
Er det ikke typisk at man begynner på slike prosjekter "på tampen"? Hehe:-)
Men, men, det har vært en laaaang prosess å finne ut hvordan kjøkken vi skulle ha, den historien skal du få senere.
I mellomtiden: Happy Halloween!

*-* Jeanette Bækkevold *-*



Kommentarer

  1. Dette må jeg kanskje prøve!
    Er så nysgjerrig på smaken, lurer på om det er godt, det er det helt sikkert.
    God ny uke!

    SvarSlett
  2. Aldri prøvd annet enn ferdigkjøpt syltet gresskar men dette så jo spennende ut:)...spennende å se hvordan kjøkkenet blir også:)

    SvarSlett
  3. Ingen stor fan av gresskarsmaken må jeg innrømme, men pai er som regel veldig godt :) Lykke til med kjøkkenet, så deilig å endelig komme i gang og få det akkurat som man vil ha det :) *♥*

    SvarSlett
  4. Lykke til med kjøkkenoppussing:)
    Skal ta kjøkkenet her også, men vi venter til etter jul:) Har ikke bestemt oss for hvilket kjøkken enda.......
    Har en kollega som er 31 uker på vei med tvillinger og der i gården er det også oppussing som står på agendaen:)
    Håper dere blir ferdig i tide og hus; det er veldig viktig å "ruge" :))
    Feiende flott mandag til deg.
    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!