Små minner

 Det er fint å ta vare på små minner, og hva er vel søtere enn et lite barns fot- eller håndavtrykk?
Jeg husker selv hvor stas jeg syns det var å legge hånda mi oppå avtrykket i trolldeig, som mamma hadde malt i gull og som var hengt opp med rødt silkebånd. Så rart det var å tenke på at den lille hånda en gang hadde vært min.
Vi tok det første fotavtrykket av gutta våre når de var fire uker gamle, da var vi fortsatt innlagt på sykehuset, siden de var født for tidlig. Det var såvidt vi turte å presse de bittesmå føttene ned i den myke leiren.
Et verdifullt minne idag.

Nå er tvillingene blitt  8 1/2 måned, og jeg ville så gjerne lage et fint bilde med håndavtrykkene deres.
Har du prøvd å ta håndavtrykk av en 8månedersbaby før? Vel, jeg kan fortelle at det er klin umulig!
De små fingrene griper tak i alt det berører, og leire er jo så deilig å klemme på!
Derfor ble det fotavtrykk isteden. Vanskelig det også, men lettere enn hånd.

Først kjøpte jeg 3D-rammer. Det er rammer som er dype, slik at det er plass til noe inni.
Så kjøpte jeg hvit, lufttørkende leire på Panduro. Dette er en hvit, myk masse som avtrykket skal lages i. Man knar leiren litt først for å mykne den opp, deretter kjevles den ut på f.eks en pappbit. Den må være ihvertfall 2-3 cm tykk. Så trykker man babyens fot nedi, så dypt som mulig. Dette fordi avtrykket skal fylles med gips, og blir det for tynt vil gipsavstøpningen brekke.
Vi brukte ganske mange forsøk på å få til et bra fotavtrykk, det positive med leiren er at du bare kan kna den litt og kjevle ut på nytt om forsøket ikke gikk så bra.



 Når avtrykket endelig ble bra, lot jeg leiren stivne i ett døgn.
Deretter blandet jeg helt vanlig gips etter anvisningen på pakken og helte oppi formen.
Lot dette tørke i tre dager, for sikkerhets skyld.
Deretter er det bare å forsiktig lirke gipsavstøpningen ut av formen.

 Etterpå filte jeg forsiktig med en neglefil rundt kantene, for å mykne formen litt.

 Avstøpningenen er i 3D og har fine detaljer, hakket mer fancy enn trolldeigvarianten.
Tilslutt kjøpte jeg lyseblå ark som jeg brukte som bakgrunn på bildet, limte på avstøpningen og laget navnene deres med et utstikkerverktøy jeg har.

 Voilá, et minne for livet!

Og her er godgutta selv:-)

Ha en fin uke!
Jeanette:-)

Kommentarer

  1. Så nydelige de er!!! Og de herlige matrosdressene da! Er noe spesielt med tvillinger. Våre gutter er nå 19 mnd, og tiden har bare flydd!

    For noen vakre fottrykk! Skulle ønske vi gjorde det også, men det var så stress den første tiden. Vi kom oss heldigvis til fotografering da! :)

    Ha en fin ny uke!

    Klem Lene :)

    SvarSlett
  2. Utrolig nydelig med slike avtrykk og ett utrolig flott minne! tenk at de har vært SÅ små :)

    Nydelige gutta dine er, så store de er blitt!!

    Ha en finfin ny uke,
    Klemmer fra Jatte♥

    SvarSlett
  3. Så koselig! Takk for at du deler slike gode ideer! :)
    Fine gutter, og sååå søte sånne små tær da!

    SvarSlett
  4. De gutta kan vel sjarmere hvem som helst - så skjønne de er! Takk for tips om avtrykk - det hørtes jo ikke uoverkommelig ut. Vi tok fotavtykk når smykkeliten var noen måneder mindre - husker hvordan de små føttene og hendene sprellet, så forstår valget av føtter :) Kjempefint minne å ha!
    Har en liten feiring på gang med give away hos meg, bare koselig å du vil stikke innom :)

    SvarSlett
  5. Så utrolig fint! Fikk lyst til å lage slik selv. Men lurer på hva slags utstikkerverktøy du brukte på bokstavene? Veldig flott blogg:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!