Matpakkemoro

 Jeg elsker alt som er kreativt, så da tidligere kollega Suzanne Kaluza kom med en kreativ bok, så måtte jeg bare sjekke den ut.
Boka heter "I boks" og handler om hvordan du kan lage kreative, morsomme, gode matpakker til barna.(Og deg selv, for den saks skyld!)
Suzanne er journalist og tobarnsmor, og ville gjerne oppmuntre barna sine til å spise sunn, god mat. Dette er én måte å gjøre det på.

 
 Her er boka, den står ihvertfall på min ønskeliste!

 
 Jeg ble inspirert med en gang, så da måtte jeg jo bare hive meg på matpakketrenden!
Siden tvillingene mine er litt for små til matpakker enda (straks 9 mnd), ble det mannen min som ble prøvekanin:-)
Sånn kan en matboks se ut!
Ikke bare er det godt å spise, det er også utrolig gøy å lage. Og ikke tar det lang tid, heller! Jeg bare slang sammen det jeg fant i kjøleskapet: Egg, paprika, agurk, pesto, Babybel-ost, skinke, salami, bær og nøtter.




 Utrolig smart å bruke muffinsformer i matboksen, her har jeg rullet sammen skinke og salami til små "roser".

 Med utstikker kan du lage morsomme figurer av alt fra grønnsaker til ost. Her er en agurkblomst.

 En annen morsom detalg: Stjerneegg! Det er faktisk utrolig lett å lage, hvis du har en "egg mould", altså en form til dette formålet. Da koker du bare egget og har det i, la det avkjøle og vips! En litt morsommere form på egget:-)
Egg moulds. Les på Suzannes blogg HER om spesialutstyr.

Bær og nøtter i små former.
 Tipper mannen min ble ganske overraska da han åpnet denne på byggeplassen:-)
(Håper han ikke ble flau over det stjerneformede egget og blomsteragurken, men jeg klarer bare ikke å vente til barna mine blir store nok til matpakke! Enn så lenge får mannen min sitte i bilen og spise kaninformet ost, hahaha!)

 Denne fine matboksen kjøpte jeg på min lokale Coop Mega-butikk.

 Fine utstikkere som kan brukes til det meste, for eksempel ost. Former til å ha småting som nøtter og bær i.

 Her er en annen variant!
Omelett, skinke, spekeskinke, agurk, tomat, paprika, majones, middagsrester, ost.

 En god idé: Porsjonsomelett i muffinsform! Jeg bare pisket ett egg og puttet oppi litt skinke, paprika, ost og gressløk. 15-20 min i ovnen på ca 200 grader.

 Middagsrester: Noe annet lurt er å bruke middagsrester i matpakka. Her er det en lammeslider fra gårsdagens middag, sammen med ketsjup og ost.

 Majones i blomsterform, grønnsaker i muffinsformer.

Og om man ikke gidder å gjøremye ut av det, så er det ofte ikke så mye som skal til. En liten lapp på matpakka, kanskje?:-)

Jeanette:-)


Kommentarer

  1. Jeg er også litt på matpakkekjøret og til min store glede så har min småspiste 6 åring begynt å kose seg med matpakka. Han gjør alt for å spise opp å glede sin mor ;)

    Morsomt er det for han å være med å lage matpaka å bestemme hva han vil ha oppi også.
    Så til alle kritiske mennesker rundt denne boka "gå å legg dere!" hehe ;)

    Jeg elsker inspirasjonen og hvis man ikke orker å gjøre så mye ut av det så har man i det minste gode tips til å variere matpakka i det uendelige!!

    Heldige mannen din ;)

    SvarSlett
  2. Jeg ønsker meg også den boka :)
    Jeg har gledet meg i mange år nå til å lage morsomme matpakker til sønnen min.
    De får mat i barnehagen her, så eeendelig begynte han på skolen og mor kunne lage matpakker hehe;)

    Jeg lager også innimellom til mannen ;)

    Og jeg vil si det samme som hun over her, gutten min på 6 er også småspist, men spiser mye mer nå som han får sånne morsomme matpakker ;)

    SvarSlett
  3. Det ser jo bare såååå godt ut. Egget i muffinsformen var genialt. Ser at jeg har mye å hente, så dette var inspirerende. Jeg pleier å bruke pyntede mellomleggspapir på brødskivene. Pynter m klistremerker fra Nille og søte meldinger til 7 åringen.

    SvarSlett
  4. God inspiration:) Jeg er gået lidt død i madpakkerne...! Du er velkommen på min give away. God aften

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!