Mat for mons

De som følger meg på Instagram, har kanskje fått med seg at jeg legger ut mye matbilder for tida.
Jeg er veldig glad i å lage mat, men syns det er morsomst å lage ting jeg aldri har prøvd før.

For noen måneder siden tok jeg meg selv i å lage smakløs, kjedelig mat, fordi jeg visste barna kom til å spise det. Frosne fiskepinner, fiskeboller på boks og pølser i alle varianter.
Enkelt fordi det bare er å varme opp, og fordi jeg visste barna kom til å spise det. Vi hadde frossenpizza minst en dag i uka, ofte to.
Vi hadde heller ikke noe system på handling, og handlet stort sett hver eneste dag. Da var det samme stresset med å finne ut hva søren vi skulle ha til middag, mens vi sto der skrubbsultne i butikken.
Slik ville jeg ikke ha det! Og med en ny baby på vei, var det uaktuellt å forsette sånn. Vi måtte strukturere hverdagen vår.

Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Jeg satte i gang med et prøveprosjekt som gikk ut på å:
1. Lage spennende, varierte middager, uavhengig om jeg trodde barna ville like det eller ikke.
2: Lage middagsplan for en hel uka av gangen
3. Storhandle en gang i uka
4. Lage all mat fra skrætsj

Dette startet jeg med i november, og jeg har klart å holde det siden! Og grunnen er at det fungerer så bra. Jeg setter jeg meg ned hver søndag og blar i kokebøker, matblader, sjekker matblogger og Instagram for å finne ut hva ukens meny skal inneholde. Særlig Trines matblogg inspirerer meg, og som henne sørger jeg for at vi har fisk minst to ganger i uka, og at en dag er vegetar. (Bra for både kropp og miljø!)
Nå er jeg hjemme i mammapermisjon, og har derfor tid til å lage alt fra bunnen av. Hvordan det blir når jeg starter å jobbe igjen, aner jeg ikke:-) Men jeg ser for meg at man kommer langt med litt planlegging, og mye kan gjøres i stand kvelden før.


Eksempel på middagsplan. Jeg legger ut planen vår hver uke på Instagram. #ukasmeny

 Klassisk spaghetti med kjøttboller og tomatsaus.

Hjemmlaget taco.

Gresskarburger med brokkolipesto.

Mange spør meg om jeg får toåringene mine til å spise gresskarburgere og blomkålsuppe med bacon, og forteller hvor kresne barn de har. Mine er intet unntak. Det er jo sånn de fleste barn er. Men vi har vel alle hørt teorien om at barn må smake på ting 10-20 ganger før de liker noe. Dessuten, hvordan skal barna lære seg å like variert mat, hvis de bare får fiskepinner og kjøttkaker?
Mine toåringer spiser et mellommåltid i barnehagen rundt 14-15-tiden. Vi spiser middag ca 16.30, også skal de ha kveldsmat igjen kl 18:00. Det er derfor ingen krise om de ikke spiser middag. Målet mitt er at de skal smake. Det er ikke alltid de gjør det, men ganske ofte så smaker de på noe nytt. 
Et ferskt eksempel fra denne uken: Jeg elsker gresskar og bruker det ofte i mat. Jeg har servert barna det i ulike former maaaange ganger. Og begge to har nektet å smake på det. Men denne uken puttet endelig en av guttene en bit i munnen, og likte det! Seier!:-D

Dessuten sørger jeg alltid for at det er noe de liker på tallerkenen. Enten det er mais, agurk eller kanskje vi har brød til maten. Så spiser de ikke, er de rett og slett ikke sultne, tenker jeg.
Også lager jeg selvsagt mat jeg vet de liker innimellom. Både pannekaker og fiskepinner! Men ikke hver dag.
En annen viktig ting er at de får aldri noe annet enn det vi har til middag. Ingen brødskiver istedenfor kjøttboller, her må alle spise samme middag. 
Hvis de vet de får en banan isteden, så er det lett for de å fortsette å ikke spise middagen.

 Lammekoteletter med couscous.
 Bruschetta med mozerella, tomat og basilikum.
Gresskarsuppe med ostetoast.

For noen måneder siden hadde jeg aldri smakt hjemmelaget tomatsuppe eller fiskeboller laget av fersk torskefilet. En helt ny verden har åpnet seg! Smaken kan ikke sammenlignes, og på kjøpet slipper du E-stoffer og andre lumske greier som kroppen ikke trenger.

Takk til alle som blogger om mat og som legger ut matbilder på Instagram, jeg ble inspirert til å starte en ny mathverdag. Kanskje kan jeg inspirere noen andre?

 Pizza med serranoskinke, ruccola og pinjekjerner.
 Cæsarsalat med kylling.
 Hjemmelagede, grove grissini. 
Torsk med nøttelokk, søtpotetmos og chilismør.


Grove, fylte horn. (Til barnas matpakke)

God helg!

*-* Jeanette *-*

Kommentarer

  1. Veldig enig i din mat-filosofi:-) fortsett å inspirere og bli inspirert !! Hadde flere tenkt slik, hadde nok de mange hyllemeterne med toro i butikkene, blitt redusert betraktelig :-) Ha en fin dag vudere!!

    SvarSlett
  2. Så flink du er! Jeg forsøker stadig det samme, men problemet mitt ligger ikke så mye i barna, som i mannen (!). Han er så kresen, og blir nesten sint når jeg prøver meg på annet enn de trygge, kjedelige rettene. Utrolig irriterende.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!