Skumle gresskarmuffins

Idag er det halloween!
Jeg syns det er så gøy å skjære ut gresskar, i år gikk jeg for DENNE varianten.
Etterpå sitter man igjen med en haug gresskarinnmat, og hva skal man gjøre med det da tro? Ikke kast det, det kan brukes til mye! Både supper, kaker og gryter. Tidligere har jeg prøvd meg på gresskarscones og gresskarpai, les mer om det i tidligere halloween-innlegg HER.
I år lagde jeg gresskarmuffins!

 De ble veldig gode og saftige, og her skal du få oppskriften:

Gresskarmuffins

(Oppskrift fra NRK, ca 12 stk)

Ingredienser:

* 225g mel
* 1 ts bakepulver
* 1 ts malt ingefær
* 1 ts malt kanel
* 1 1/2 dl solsikkeolje
* 1 1/2 dl rømme
* 225 g sukker
* 2 store egg
* 125g gresskarkjøtt, revet
* 75 g valnøtter, hakket

Glasur:

* 200 g kremost naturell
* 50 g smør, romtemperert
* 75 g melis
* 1/2 ts vaniljesukker

Slik gjør du:


1. Varm ovnen til 200 grader.
2. Sikt sammen mel, bakepulver, ingefær og kanel i en bolle.
3. Visp sammen, olje, rømme, sukker og egg.
4. Hell væsken over det tørre, tilsett valnøtter og gresskar og bland godt.
5. Fordel røren i 12 former og stek muffinsene i 15-20 minutter. Avkjøl.
6. Visp sammen kremost og smør til glasuren. Tilsett melis og vaniljesukker og rør til glasuren blir glatt og jevn.
7. Fordel glasuren på muffinsene og server.

Jeg lagde sort icing og lagde gresskaransikter og spindelvev på mine kaker. Man kan også pynte dem ved å farge marsipan orange, stikke ut runde former som man tegner ansikter på og legge de oppå kaken.



Gresskarkjernene må du heller ikke kaste! De blir til knaskende snacks.
Slik gjør du:

1. Vask gresskarkjernene godt, få av alt fruktkjøtt. Legg de til tørk ca 24 timer.
2. Vend kjernene i litt olivenolje og krydder, for eksempel salt eller urter.
3. Bak i ovn på 150 grader i ca 1 time.

Kos deg i kveld!

Jeanette:-)

Kommentarer

  1. mmm..! Eg laga muffins etter denne oppskrifta i helga! Kjempedeilige! <3 Er jo litt kos å få pynte litt ;)

    Ha ein fin halloween-kveld!

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Å flytte et syrintre

Glutenfri kyllingpai

Give away!